Vg2 blomsterdekoratør (BLD02‑03)
Fagenes relevans og sentrale verdier
Vg2 blomsterdekoratør handler om å lage håndverksprodukter med botaniske materialer og allsidige design og uttrykk. Det handler om å utvikle materialkjennskap og håndlag, og om grunnleggende forståelse av kundekommunikasjon, estetikk, kvalitet og ressursutnyttelse. Ved å tilrettelegge for refleksjon over fagtradisjoner og hvordan trender har endret seg over tid, bidrar programfagene til å utvikle kompetanse til å planlegge og produsere produkter og tjenester i tråd med endringer i trender og i samfunnet. Videre handler programfagene om å utvikle løsningsorienterte fagarbeidere som gjennomfører oppgaver i møte med arbeidslivet og kundenes forventninger.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 blomsterdekoratør skal bidra til å utvikle identiteten som blomsterdekoratør hos den enkelte. Programfagene skal bidra til å utvikle evnen til kritisk tenkning gjennom arbeid med praktiske blomsterdekoratøroppgaver hvor valgene elevene gjør, og måten de utfører oppgavene på, virker inn på prosessen og resultatet. Videre skal programfagene fremme etisk bevissthet gjennom å gi elevene mulighet til å reflektere over hvordan blomsterprodukter og -metoder påvirker miljø og sosiale forhold. Programfagene skal også bidra til å utvikle skaperglede og engasjement ved at elevene erfarer hvordan fagkompetansen deres er til hjelp når de møter etiske problemstillinger i forbindelse med kundebehandling. I tillegg skal programfagene bidra til å utvikle toleranse gjennom at elevene får møte kulturelt mangfold og mennesker med ulike behov og i ulike livsfaser.