Vg2 blomsterdekoratør (BLD02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produktutvikling, bransjelære og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og dokumentere eget blomsterarbeid
- utvikle nye produkter i ulike stilformer med inspirasjon fra stilhistorien
- analysere rom, personer, anledning og underlag og bruke funn for å begrunne valg i produktutvikling
- benytte faguttrykk i kommunikasjon og dokumentasjon og bruke ulike kommunikasjonsformer og faglig veiledning i salgs- og servicesituasjoner
- bruke og utvikle skisser og arbeidstegninger med riktige mål og proporsjoner
- benytte og utforske ulike digitale ressurser i eget arbeid med produktutvikling, i dokumentasjon og i kommunikasjon
- presentere blomsterfaglige produkter på en visuell og estetisk måte
- beregne materialer til produkter etter en fastsatt pris
- beregne utsalgspris ut fra innkjøp, tidsbruk og lønnsomhet
- norske og vitenskapelige navn på botaniske materialer og bruke disse i kommunikasjon med kunder og leverandører
- begrunne valg av botaniske materialer med hensyn til holdbarhet, egenskaper, bruksområder, opprinnelse og sesong i produktutviklingen
- utvikle og reflektere over strategier for å møte forventninger fra kunder i ulike livssituasjoner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produktutvikling, bransjelære og kommunikasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i programfaget produktutvikling, bransjelære og kommunikasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produktutvikling, bransjelære og kommunikasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produktutvikling, bransjekunnskap og kommunikasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.