Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
  • forstå og bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk
  • bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner
  • samtale om og reflektere over, på norsk eller tegnspråk, sin egen språk- og kodeveksling
  • bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
  • kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål
  • skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram etter mønster fra ulike eksempeltekster
  • skrive kreative tekster med bruk av ulike språklige virkemidler
  • tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv
  • bruke ulike estetiske uttrykksformer i sammensatte tekster
  • gi en sammenhengende skriftlig framstilling med dekkende ordforråd og korrekte grammatiske strukturer
  • vurdere og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
  • innhente, vurdere og bruke fagstoff og informasjon fra digitale kilder i arbeidet med egne tekster, og følge regler for personvern og opphavsrett
  • bruke digitale verktøy til presentasjon, publisering av egne tekster og kommunikasjon med andre

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare forholdet mellom minoritetsspråk og majoritetsspråk i Norge
  • reflektere over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet
  • gi eksempler på flerspråklighet og drøfte fordeler og utfordringer i flerspråklige samfunn
  • beskrive og vurdere hvordan språk og sjangere brukes av representanter for ulike yrkesgrupper og i ulike sosiale sammenhenger
  • sammenligne tekster på norsk og tegnspråk og reflektere over likheter og forskjeller
  • gjøre rede for et bredt register av språklige virkemidler og forklare hvilken funksjon de har
  • drøfte kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et utvalg samtidstekster

Side 10 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!