- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende program og Vg2 – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygning til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- presentere faglige emner og gi tilbakemelding på andres presentasjoner
- presentere et tegnspråklig tema for en målgruppe som ikke kan tegnspråk
- diskutere og reflektere rundt det å tilhøre en språklig og kulturell minoritet
- beherske og forklare prinsippene i enkel kommunikasjon på ”International Sign” - IS
Tegnspråktekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
- gjengi innholdet i et utvalg nordiske tekster
- analysere og vurdere hvordan døve og tegnspråk fremstilles i ulike medier
- produsere og vurdere egne tekster i ulike sjangere
- bruke digitale verktøy til å analysere egne og andres tegnspråktekster
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vurdere språklige nyanser ved oversettelser mellom tegnspråk og norsk
- gjøre rede for utviklingslinjer i norsk og internasjonal døvehistorie
- gjøre rede for hvordan norsk tegnspråk har blitt og blir påvirket av andre tegnspråk
- vurdere sammenhengen mellom språk og identitet
- drøfte hvordan identitet kan påvirke kulturelle uttrykksformer i tegnspråkmiljø
Side 11 Av 14