- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende program og Vg2 – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygning til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Etter Vg1 – studieforberedende program og Vg2 – yrkesfaglig utdanningsprogram
Muntlig samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- mestre ulike muntlig roller i gruppesamtaler
- holde foredrag, dramatiseringer, presentasjoner, framføringer og presentere fagstoff
- drøfte krav til forberedelse av framføring når situasjonen krever bruk av tolk
- bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon
- bruke kunnskap om språk og tekst i utforskende og vurderende samtaler om original tegnspråktekst
Tegnspråktekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- tolke og reflektere over innhold og form i et representativt utvalg tegnspråktekster hentet fra skjønnlitteratur og sakprosa
- gjøre rede for og bruke et bredt register av språklige virkemidler i ulike sjangere og anvende det i egen tekstproduksjon
- beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame, og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde
- bruke datateknologien til å arkivere og systematisere egne tekster
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- drøfte sentrale sider ved flerspråklighet og relatere drøftingen til egen flerspråklighet
- gjøre rede for likheter og forskjeller mellom de nordiske tegnspråkene
- forklare språklige og grammatiske særtrekk ved norsk tegnspråk sammenlignet med andre språk
- beskrive og vurdere hvordan sjangere og språkvarianter i tegnspråk brukes av representanter for ulike grupper og i ulike sosiale sammenhenger
- dokumentere hvordan norsk tegnspråk har blitt påvirket og endret over tid
- beskrive og forklare uttrykksformer i døvekulturen
Side 10 Av 14