- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende program og Vg2 – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygning til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Etter 10. årstrinn
Muntlig samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
- drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
- delta i utforskende samtaler om litteratur, teater og film med spesiell vekt på døvekultur
- forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk tegnspråk
- forstå og gjengi enkle ytringer på et tegnspråk fra et engelskspråklig språkområde
- forstå og gjengi enkle ytringer på ”Internasjonalt tegnspråk”
- lede og referere møter og diskusjoner
- vurdere egne og andres muntlige framføringer
- gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, gjenfortellinger, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere
Tegnspråktekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forstå og skape tegnspråktekster i ulike sjangere
- gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke dem i egne tekster
- uttrykke seg presist og med et variert og nyansert tegnforråd i ulike typer tekster
- forklare hvordan tekster i ulike sjangere kan bygges opp på ulike måter
- vurdere egne tekster og egen tekstskaping ved hjelp av kunnskap om språk og tekstlingvistikk
- bruke digitale verktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
- bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne tegnspråkfaglige og tverrfaglige tekster
- vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av språk, lyd og bilder
- forstå et utvalg tekster på svensk og dansk tegnspråk og gjengi dette som norsk tegnspråk
- bruke tegnspråktekster og annen bilde- og tekstinformasjon hentet fra bibliotek, internett og massemedier og utvise kildekritikk og referere til benyttede kilder
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for hvilke verdier og tenkemåter som kommer frem i originale tegnspråktekster
- drøfte den muntlige fortellingens rolle i vår egen og andre døvekulturer før og nå
- presentere resultatet av fordypning i to selvvalgte emner knyttet til tegnspråk som språk eller døves historie, kultur og organisasjonsliv
- gjøre rede for og sammenligne tegnspråkliges og samiske/minoritetsspråkliges rettigheter i Norden og i andre deler av verden
- forklare hvordan mening og uttrykk videreføres og endres i tekster som oversettes
- forklare hvordan tegnspråktekster er bygget opp
- drøfte endringer i døvesamfunnet i Norge i et historisk perspektiv
- beskrive likheter og forskjeller mellom ulike varianter av norsk tegnspråk og mellom ulike nordiske tegnspråk
- gjøre rede for ulikheter i slang og ungdomsspråk på tegnspråk og norsk
- drøfte spørsmål knyttet til kultur, språk og identitet
- gjøre rede for ulike arenaer hvor døvekulturen utspilles
Side 9 Av 14