Vg2 rørlegger (RLF02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter sanitærteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lodde og føye sammen rør med ulike metoder og drøfte hvilket konsekvenser sammenføyningsmetoden har for sluttresultatet
- tegne rørsystemer ved hjelp av analoge og digitale tegneverktøy og dimensjonere rørene med en forenklet metode
- dimensjonere utvendige stikkledninger for spillvatn, overvann og vann med en forenklet metode og gjøre rede for reglene for tilkobling til kommunale rør
- beskrive oppbygningen av private vann- og avløpsanlegg
- bygge og trykkprøve skjulte og åpne sanitæranlegg og reflektere over hva ulike sanitæranlegg har å si for vannskadesikkerheten
- montere sanitærutstyr og gjøre rede for ekspansjon og trygghet i anlegget
- gjennomføre enkel isolering av sanitæranlegg og drøfte hvordan kondens påvirker byggekonstruksjonen
- beskrive hvordan et sprinkleranlegg fungerer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget sanitærteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget sanitærteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget sanitærteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget sanitærteknikk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.