Vg2 rørlegger (RLF02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter bransjelære
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for kvalitetssikringssystemer, gjennomføre arbeid i tråd med gjeldende krav for helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene av å ikke følge regelverket
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobb-analyse og rapportere avvik
- gjøre rede for hvordan varme arbeider kan forårsake brann, iverksette sikkerhetstiltak og hindre brann
- planlegge å installere rørledninger etter tegninger og beskrivelser ved å bruke ulike prosjektverktøy og arbeide etter gjeldende regelverk
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, reflektere over konsekvensene av feilhåndtering og iverksette tiltak
- reflektere over betydningen av orden på bygge- og anleggsplasser, følge rutiner for dette og lage en avfallsplan
- bruke og vedlikeholde arbeidsutstyr, verktøy og maskiner og vurdere konsekvensene for kvalitet, funksjonalitet, miljø og økonomi
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvensene av lyd- og støveksponering
- feste materiale i tre, gips, metall, lettbetong og betong ved å bruke ulike teknikker og festemateriell og vurdere konsekvensene av feilbruk
- bore hull i konstruksjoner etter gjeldende regelverk og vurdere hvilke faktorer som kan svekke konstruksjonen
- velge materialer og rør til ulike anleggstyper og gjøre rede for hvordan produktegenskapene påvirker rørsystemet
- reflektere over fordeler og ulemper ved ulike entrepriseformer
- planlegge prosjekter, beregne kostnader og drøfte faktorer som påvirker lønnsomheten til bedriften
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke rettigheter og plikter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget bransjelære når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget bransjelære. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget bransjelære ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget bransjelære basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.