Bunadtilvirkerfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BUN05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter bunadbruk og yrkesidentitet
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- analysere lokal og nasjonal bunadtilvirkertradisjon og benytte historisk korrekte sømteknikker i arbeid med bunader, skjorter og ytterplagg
- gjøre rede for grunnprinsippene for rekonstruksjon av folkedrakter og mønsteravtak fra eldre plagg
- finne og vurdere informasjon for å drøfte faglige spørsmål og problemstillinger og utvise kildekritikk
- gjøre rede for bunadsbruk og hvordan bruken i dag tar vare på en levende tradisjon
- undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i naturfag)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen bunadbruk og yrkesidentitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen bunadbruk og yrkesidentitet. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i bunadbruk og yrkesidentitet. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
