Bunadtilvirkerfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BUN05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter søm og tilvirking
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- vurdere og utføre reparasjoner og omsøm på bunader
- ta mål, tilpasse mønster, prøve inn og tilpasse nye og eldre bunader til kunde
- anvende teknikker for håndsøm og maskinsøm og gjøre rede for hvilken teknikk som skal benyttes i den aktuelle bunaden og på tekstilt tilbehør
- bruke angitt syveiledning for bunader, bunadsskjorter og tekstilt tilbehør
- bruke presse- og stiveteknikker og før- og etterbehandlingsmetoder tilpasset materiale og bruksområde
- anvende de mest utbredte broderiteknikkene for bunader og bunadsskjorter
- velge og bruke tekstiler i ulike veveteknikker i tilvirking av en bunad og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke kvaliteten og holdbarheten til bunaden
- tolke og bruke sammensatte måleenheter i praktiske sammenhenger og velge egnet måleenhet (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- gjøre rede for hvordan valg av materialer, teknikker og maskiner kan sikre en etisk og bærekraftig produksjon (hentet fra Læreplan i vg2 søm og tekstilhåndverk)
- gjøre rede for hvordan gjenbruk, avfallshåndtering og valg av materialer kan bidra til en bærekraftig produksjon (hentet fra Læreplan i vg2 søm og tekstilhåndverk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen søm og tilvirking når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen søm og tilvirking. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i søm og tilvirking. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
