Bunadtilvirkerfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BUN05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter formidling og kundebehandling
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- veilede kunder i bruk og vedlikehold av bunad og med tilbehør som draktsølv, hodeplagg og fottøy
- utforske og bruke fagets historie og egenart til å formidle og videreføre tradisjonell kunnskap om bunadtilvirking og til å veilede kunder
- gjøre rede for forskjellen på bunad og folkedrakt, både stilhistorisk og sømteknisk, og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- bruke fagterminologi i kommunikasjon med kunder, kollegaer og andre samarbeidspartnere knyttet til tilvirking av bunader
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen formidling og kundebehandling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen formidling og kundebehandling. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i formidling og kundebehandling. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
