Biologi (BIO01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter biologi 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske en biologisk problemstilling, analysere innsamlede data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultater og funn
- utforske faktorer som regulerer vekst i og størrelsen på populasjoner, og drøfte interessekonflikter rundt forvaltning av populasjoner
- utforske og dokumentere artsmangfold gjennom feltarbeid, drøfte resultater og funn og vurdere hvordan artene er tilpasset økosystemet de lever i
- gjøre rede for energistrøm og sentrale stoffkretsløp
- drøfte hvordan menneskelig aktivitet påvirker kretsløpene, og utforske tiltak for å ivareta dem
- utforske hvordan enzymer fungerer, og gjøre rede for den rollen enzymer spiller i metabolske prosesser
- sammenligne hvordan energi omdannes gjennom fotosyntesen og celleåndingen, og vurdere hvilken påvirkning ulike faktorer har på energiomsetning
- gjøre rede for genetisk kode og regulering av genuttrykk og beskrive hvordan genteknologi kan brukes for å styre og endre genuttrykk
- gjøre rede for hvordan egenskaper arves, og utforske årsaker til genotypisk og fenotypisk variasjon i populasjoner
- utforske hvordan evolusjonære prosesser påvirker genlageret til populasjoner, og sammenligne ulike mekanismer for artsdannelse
- vurdere kommersiell bruk av genteknologi i medisin og matproduksjon og drøfte etiske problemstillinger ved bruk av slik teknologi
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i biologi 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i biologi 2 ved å bruke fagspråk, fagteori og modeller til å utforske, drøfte og gjøre rede for biologiske systemer og prosesser og hvordan biologisk kompetanse kan brukes. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de behandler og tolker innsamlede data, når de kritisk vurderer og presenterer resultatene og funnene sine, og når de argumenterer for metodevalgene sine.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte praktiske og utforskende arbeidsmåter i forsøk, i felt og på andre læringsarenaer. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i biologi 2, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i biologi 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter biologi 2. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i biologi 2 basert på kompetansen eleven har vist i form av innsikt i og forståelse av biologiske systemer og prosesser og i form av kunnskap om hvordan biologisk kompetanse kan brukes i samfunnet. Også kompetanse eleven har vist i og gjennom praktisk og utforskende arbeid med faget, skal ligge til grunn for standpunktvurderingen.
