Biologi (BIO01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter biologi 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre undersøkelser, samle, behandle og tolke data og presentere resultater og funn
- utforske hvordan de taksonomiske kriteriene har endret seg i tråd med den teknologiske utviklingen, og sammenligne organismer med hensyn til fellestrekk og variasjon
- utforske sammenhenger mellom anatomi og fysiologi og gjøre rede for prinsippene for livsprosessene i organismer
- gjøre rede for hvordan utvalgte reguleringsmekanismer styrer homeostase hos mennesket, og undersøke hvordan livsstil kan påvirke disse mekanismene
- utforske sammenhenger mellom cellestrukturer og -funksjoner og gjøre rede for hvordan cellulære membraner danner grunnlag for kommunikasjon mellom celler
- sammenligne hvordan ulike celler deler seg, og gjøre rede for hvorfor regulering av celledeling er viktig for vekst og reparasjon
- gjøre rede for hvordan virale og mikrobielle sykdommer oppstår, spres og nedkjempes
- drøfte hvordan vaksiner forebygger og verner mot sykdom på individ- og populasjonsnivå
- gjøre rede for bruk av antibiotika og drøfte mulige konsekvenser
- utforske abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem, drøfte sammenhenger som forklarer det biologiske mangfoldet, og reflektere over naturens egenverdi
- utforske hvilke konsekvenser endringer i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfoldet, og drøfte tiltak for en mer bærekraftig forvaltning
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i biologi 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i biologi 1 ved å bruke fagspråk, fagteori og modeller til å utforske, drøfte og gjøre rede for biologiske systemer og prosesser og hvordan biologisk kompetanse kan brukes. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de behandler og tolker innsamlede data og kritisk vurderer og presenterer resultatene og funnene sine.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte praktiske og utforskende arbeidsmåter i forsøk, i felt og på andre læringsarenaer. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i biologi 1, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i biologi 1.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter biologi 1. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i biologi 1 basert på kompetansen eleven har vist i form av innsikt i og forståelse av biologiske systemer og prosesser og i form av kunnskap om hvordan biologisk kompetanse kan brukes i samfunnet. Også kompetanse eleven har vist i og gjennom feltarbeid og praktisk og utforskende arbeid med faget, skal ligge til grunn for standpunktvurderingen.
