Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (NOR7-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter nivå 2

Lytte og tale

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • snakke med tydelig uttale
  • gi uttrykk for egne meninger
  • beskrive seg selv, familie, venner, fritid, skole, arbeidsliv og nærmiljø
  • ta imot og gi informasjon og beskjeder i ulike situasjoner
  • samtale med og stille spørsmål til medelever om faglige emner og hendelser i hverdagen
  • samtale om innholdet i filmer, dataspill, litterære tekster og teaterstykker
  • lytte til andre og gi respons på fortellinger og beskrivelser
  • gjengi hovedinnholdet i dramatiserte eller illustrerte muntlige framstillinger og fortellinger
  • forstå og bruke tall og størrelser i praktiske situasjoner

Lese og skrive

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese og forstå ulike typer tekster
  • finne frem til og gjengi med egne ord informasjon i enkle fagtekster
  • bruke grunnleggende regler for tegnsetting
  • uttrykke egne følelser og meninger i egen skriving
  • ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning
  • gi eksempler på hvordan ord og bilde virker sammen i tekster
  • skrive enkle fagtekster, sammensatte tekster, fortellinger og brev
  • fylle ut relevante skjemaer
  • bruke digitale medier til å skrive og gi hensiktsmessig respons på meldinger
  • foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • lese og forstå tabeller og grafiske framstillinger

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke grunnleggende strukturer for setningsbygging og tekstbinding
  • identifisere og beskrive ulike ordklasser og funksjonene til disse ordklassene
  • beherske ulike strategier for å lære nye ord og begreper
  • samtale om kommunikasjonsstrategier
  • bruke egne erfaringer til å snakke om likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål
  • beskrive og vurdere egen framgang med å lære norsk

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samtale om sentrale personer og handlinger i et utvalg skjønnlitterære tekster og tekster fra dagliglivet
  • fortelle om noen lokale og sentrale norske personer, steder og begivenheter
  • forklare betydningen av noen faste uttrykk, sentrale ordtak og språklige bilder
  • forklare hvordan valg av ord, stemmebruk og kroppsspråk kan uttrykke forskjellige holdninger
  • samtale om språklig mangfold i Norge
  • sammenligne ulike levesett, tradisjoner, omgangsformer og skikker
  • uttrykke egne tanker om personer og handlinger i norske TV-programmer, filmer og teaterstykker

Side 6 Av 8

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!