Læreplan i mat og helse, samisk plan (MHE2-01)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Formål

Mat og måltider er viktig for fysisk, psykisk, og sosial velvære. Kunnskap om sammenhengen mellom matvaner, livsstil og helse, kan bidra til å redusere helseforskjeller hos befolkningen. Matvanene våre reflekterer både individuelle valg, kulturelle uttrykk og religiøse overbevisninger og er på den måten en del av identiteten vår. Å tilberede mat etter samisk tradisjon kan bidra til at tradisjonskunnskap blir overført til nye generasjoner. I tillegg til bevissthet om samiske, norske og nordiske mattradisjoner, er det i et urfolks- og et flerkulturelt samfunn viktig med kunnskap om mattradisjoner og skikker fra andre kulturer. Dette kan bidra til å øke mellommenneskelig forståelse og respekt for andre.

Større mangfold i matvaremarkedet stiller større krav til forbrukerens kompetanse, slik at man kan gjøre bevisste valg som gjelder egen helse og eget miljø. .Faget mat og helse skal bidra til at elevene får kunnskap om hvordan man skal klare seg (birget/bierggit/bïerkenidh) i hverdagen. Videre skal faget bidra til å utvikle evnen til å velge og reflektere kritisk rundt mat og måltid samt motivere til bevisste valg og helsefremmende livsstil. Som praktisk fag skal opplæringen i mat og helse stimulere elevene til å lage mat, utvikle arbeidsglede og gode arbeidsvaner og til å bli bevisste forbrukere, slik at de kan ta ansvar for mat og måltid, både i hjem og fritid og arbeids- og samfunnsliv.

Å lage mat sammen med andre eller for andre og å servere mat kan bidra til å utvikle evne til omsorg, samarbeid, samhold, ansvarsbevissthet og økt sosial kompetanse. Som skapende fag skal mat og helse gi rom for eksperimentering og utvikling av kritisk skjønn knyttet til mat og måltid. På den måten kan elevene bli inspirert til å bruke kompetansen sin utenfor skolen og senere i livet.

Bærekraftig innhøsting fra naturen og bruk av matressurser fra lokalmiljøet, vil gi innsikt i hvilke verdier som ligger i nærmiljøet og hvordan man kan skape produkter av disse. Det at elevene får eksperimentere og skape, smake og reflektere, inspirerer til nyskaping innen matlaging og matproduksjon. Faget gir gode muligheter for samarbeid med hjemmet, med lokale mattilvirkere, mattilsyn og skolehelsetjenesten.

Side 1 Av 9

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!