Elevundersøkelsen 2012 – analyse av resultatene

Skoler med mange minoritetsspråklige elever i Oslo skårer positivt på de aller fleste læringsmiljøvariabler, med unntak av mobbing. Det viser en analyse av Elevundersøkelsen 2012.

Elevundersøkelsen inneholder spørsmål om temaer som mobbing, trivsel, mestring, faglig utfordring, elevdemokrati, fysisk læringsmiljø, motivasjon, faglig veiledning, medbestemmelse og karriereveiledning.

I analyse av Elevundersøkelsen 2012 har NTNU Samfunnsforskning også sett spesielt på læringsmiljøet på skoler med høy andel minoritetsspråklige elever og på temaet faglig utfordring. I tillegg til å bruke data fra undersøkelsen, har de supplert med en kvalitativ casestudie av tre skoler for å utdype funnene.

Gode resultater for skoler med mange minoritetsspråklige elever

Forskerne finner at skoler med høy andel minoritetsspråklige elever skårer positivt på de aller fleste læringsmiljøvariabler, med unntak av spørsmål om mobbing i skolen. Til dels ligger elevene på skoler med høyest andel minoritetsspråklige betydelig høyere enn øvrige elever på indekser som måler ulike forhold i læringsmiljøet. Dette funnet gjelder bare for elever i Oslo, og forskerne finner ikke slike forskjeller mellom skoler utenfor Oslo. I rapporten forklarer de de gode resultatene i Osloskolen med «strukturelle fordeler» som høy bevissthet rundt skoleledelse og høy kompetanse blant lærerne.

Sammenheng mellom faglige utfordringer og motivasjon, innsats, mestring og prestasjoner

Forskerne har også sett på om opplevelsen av faglig utfordringer på skolen har innvirkning på elevenes motivasjon, innsats, mestring og prestasjoner.

Analysen viser at elever som gjør det godt på skolen opplever høyere innsats, mestring og motivasjon sett i forhold til den gruppen som gjør det dårlig, men som opplever samme grad av faglig utfordring. Å oppleve faglig utfordring stimulerer innsats, mestring og motivasjon for elever uavhengig av prestasjonsnivå, men veier ikke opp for de forskjellene som ser ut til å skyldes ulikheter i faglig nivå.

Andelen som opplever mobbing er uendret

Rundt 6,8 prosent av elevene rapporterer at de blir mobbet flere ganger i måneden, viser analysen. Denne andelen har vært uendret i perioden 2008-2012. Hver femte elev som oppgir at de blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere, svarer også at de ofte er med på å mobbe andre. Sammenhengen er tydelig, og samsvarer ifølge forskerne med funn i internasjonale studier. Analysen viser at det er klart flere gutter enn jenter som svarer at de blir mobbet, og det er også flere gutter enn jenter som opplyser at de selv mobber. Andelen som opplever mobbing avtar jo eldre elevene er. Elever som blir mobbet opplever mest mobbing fra medelever i klassen, deretter fra andre elever på skolen.

Hvilke bakgrunnsvariabler har betydning?

I rapporten presenteres grafiske framstillinger av en rekke sammenhenger mellom de enkelte indeksene i Skoleporten og utvalgte bakgrunnsvariabler av typen trinn, skoleslag, antall undervisningsårsverk med mer. Analysene viser at bortsett fra trinn og kjønn har de øvrige bakgrunnsvariablene liten innvirkning på hvordan elevene har svart på de ulike indeksene.

Hva er Elevundersøkelsen?

Elevundersøkelsen kan gjennomføres to ganger hvert år, og skolene var i 2012 pålagt å gjennomføre undersøkelsen på 7. trinn, 10. trinn og på vg1. Fra 2013 er det obligatorisk gjennomføring i høstsemesteret.

Våren 2012 svarte 380 000 elever fra 5. trinn til og med vg3 på Elevundersøkelsen. Dette er det høyeste antallet besvarelser noen gang. Samlet sett utgjør elevene som har svart 66 prosent av alle elevene på disse trinnene.

Undersøkelsen skal gi elevene mulighet til å si sin mening og læring og trivsel på skolen. Samtidig får skolene viktig informasjon som kan bidra til å skape et bedre læringsmiljø for elevene.

Elevundersøkelsen