Sluttrapport

Anbefalinger for videreutvikling av skolelederutdanningen

Forskerne oppsummerer prosjektets resultater. De anbefaler blant annet å videreføre den nasjonale skolelederutdanningen og å opprette en obligatorisk nasjonal grunnutdanning i skoleledelse.

Hovedfunn

  • En aktuell utdanning som svarer på skolens utfordringer.
  • Skolelederutdanningen gir avtrykk i praksis.
  • Seks anbefalinger for skolelederutdanningen.

Svarer på skolens utfordringer

Analyser av utdanningens kravspesifikasjon, viser at myndighetene ønsker en utdanning som er aktuell og svarer på skolens utfordringer. Føringene som myndighetene legger, kan oppfattes som et svar på behovet for en moderne lederutdanning. Samtidig viser forskningen at det kan være utfordrende å skape sammenheng mellom myndighetenes intensjoner og tilbydernes operasjonalisering av intensjonene.

Gir avtrykk i praksis

Funnene fra en rekke case-studier av skoler med studenter som har deltatt på skolelederutdanningen, viser at utdanningen gir avtrykk i praksis. Utdanningen har hatt betydning for praksis på særlig disse områdene: ledelse av skoleutvikling, ledelse av personalet, forståelse av utdanningsorganisasjonen og bruk av forskningsbasert kunnskap.

Seks anbefalinger for skolelederutdanningen

Forskerne anbefaler blant annet å videreføre den nasjonale skolelederutdanningen, opprette en obligatorisk nasjonal grunnutdanning i skoleledelse, og sikre ytterligere rolleavklaring mellom sentrale og lokale utdanningsmyndigheter. Anbefalingene er forankret i kunnskapen som forskningsprosjektet har produsert, nyere NOU'er og politiske føringer, samt annen forskning som er gjort i samme tidsrom.

Rapportserie