Endringer i vurderingsforskriften
Kunnskapsdepartementet har vedtatt endringer i følgende forskrifter og kapitler:
- Forskrift til opplæringslova kapittel 3 om individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring
- Forskrift til opplæringsloven kapittel 4 om individuell vurdering i grunnopplæringen særskilt organisert for voksne
- Forskrift til friskolelova kapittel 3 om individuell vurdering
Blant annet er følgende endret:
- lærelyst er tatt inn i formålet med vurdering i fag (underveisvurdering)
- kompetansemålene er fortsatt grunnlaget for vurdering i fag, men skal forstås i lys av teksten om faget i læreplanen
- formålet med og grunnlaget for vurdering i orden og atferd inngår i en ny felles bestemmelse.
- det er gjort små endringer i formålet med vurdering i orden og atferd, som å innta å «fremje sosial læring» i tråd med overordnet del, og å endre ordlyden slik at den stemmer overens med gjeldende regelverk om skolemiljø.
- det er tatt inn en ny samlet bestemmelse som gjelder både samtale om faglig utvikling og samtale om sosial og annen utvikling
- bestemmelsene om underveisvurdering er omstrukturert og de fire prinsippene for underveisvurdering er stilt opp i en punktliste i samme paragraf
- begrepene løpende og systematisk er tatt ut av forskriften og er erstattet av at underveisvurderingen skal være en integrert del av opplæringen.
- «breitt vurderingsgrunnlag» er erstattet med at eleven skal få mulighet til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter
- deler av innholdet i dagens § 3-16 er flyttet til bestemmelsen om standpunktkarakter
- det er presisert at eksamen skal gi eleven eller privatisten anledning til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformene
- det er åpnet for flere kombinasjoner av eksamensformer enn det vi har i dag
- kravet om presentasjon ved muntlig eksamen er opphevet
- kravet om forberedelsedel til muntlig eksamen er videreført. Det skal være fastsatt i læreplanen om andre eksamener skal ha forberedelsesdel.
- det er presisert at de som har det overordnede ansvaret for eksamen avgjør hva som er tillatte hjelpemidler til eksamen
- det er tatt inn en ny samlet bestemmelse som tydeliggjør det overordnede ansvaret for eksamen for Utdanningsdirektoratet og skoleeiere