Vg3 treduodjifaget (TRD03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid og arbeidsprosesser og bruke fagterminologi i arbeidet
- skaffe til veie, velge ut, bearbeide og oppbevare materialer av ulike tresorter og bestanddeler etter lokal ressurstilgang, skikk og tradisjon
- utvikle arbeidstegninger, skisser og modeller og bruke digitale verktøy for å utvikle nye duodji-/duodje-/duedtieprodukter
- utforske og bruke samisk tradisjonskunnskap og urfolkskultur til inspirasjon for produksjon av egen duodji-/duodje-/duedtie
- bruke samisk tradisjonskunnskap om trematerialers egenskaper i duodji-/duodje-/duedtie produksjon
- utforme duodji med uthuling som hovedteknikk til å lage tradisjonell duodji-/duodje-/duedtie
- utforme tradisjonell duodji-/duodje-/duedtie med tæger/røtter som hovedteknikk til å lage tradisjonell duodji-/duodje-/duedtie
- utforme duodji-/duodje-/duedtie med sveping som hovedteknikk til å lage tradisjonell duodji-/duodje-/duedtie
- utforme tradisjonell duodji-/duodje-/duedtie med bruk av horn, fjær, tæger og annet materiale til sammenføying og/eller forsterkning
- lage og bruke tradisjonelle fargestoffer til gravyr og overflatebehandling til de ulike produktene
- utforme tradisjonelle og nyutviklede produkter ved bruk av tre og andre materialer
- bruke særegenheter i ornamentikk og form, reflektere over det og gjøre rede for regionale særpreg
- vurdere og beregne materialkostnader, produksjon og markedsverdi på egne produkter og tjenester
- anvende ulike digitale ressurser til markedsføring og salg av egne og bedriftens merkevarer og tjenester og i kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere på en bærekraftig måte
- reparere, vedlikeholde og gjenbruke/reprodusere duodji-/duodje-/duedtie ved hjelp av tradisjonelle og nye teknikker
- utforske virkefeltet og arbeidet til ulike samiske duodji-/duodje-/duedtieorganisasjoner og -institusjoner og hvordan nyttiggjøre seg av dem, og reflektere over hvilken rolle de har i samfunnet
- holde orden i verkstedet og utføre enkelt vedlikehold av maskiner, verktøy og utstyr
- ha gode rutiner og bruke varierte arbeidsstillinger for å forebygge belastningsskader på arbeidsplassen
- bruke regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og følge arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 treduodji-/duodje-/duedtiefaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver.
Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 treduodji-/duodje-/duedtiefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i lærefaget