Læreplanteksten er oppdatert med valget ditt

KRLE (RLE01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • undersøke og presentere sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • utforske og sammenligne etiske ideer fra sentrale skikkelser i religiøse og livssynsbaserte tradisjoner

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

    I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».

Underveisvurdering

Standpunktvurdering