Psykologi (PSY01‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter psykologi 2
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglege spørsmål og problemstillingar
- planleggje, beskrive og gjennomføre ei undersøking av ei psykologisk problemstilling, og analysere og drøfte resultat
- samanlikne og nytte ulike vitskaplege tilnærmingar, teoriar, perspektiv og metodar, og vurdere ulike forklaringar på psykologiske problemstillingar
- drøfte korleis sosial påverking og interaksjon i grupper kan påverke haldningar, åtferd og identitet
- drøfte årsaker til utanforskap og reflektere over konsekvensar for individet
- gjere greie for faktorar som påverkar utviklinga av sosial kompetanse, og reflektere over betydninga av sosial kompetanse
- gjere greie for korleis mellommenneskelege konfliktar kan oppstå og utvikle seg, og drøfte korleis verbal og ikkje-verbal kommunikasjon kan bidra til både å utvikle og å løyse konfliktar
- drøfte korleis ulike former for kommunikasjon påverkar sosial samhandling og livskvalitet
- reflektere over korleis synet på psykisk helse og behandling av psykiske lidingar har endra seg og er i endring
- drøfte omgrepa normalitet og psykisk helse og reflektere over kva som skil psykiske vanskar og psykiske lidingar
- utforske samspelet mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorar for utvikling av god psykisk helse, og drøfte førebygging og behandling av psykiske vanskar og lidingar i lys av dette
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i psykologi 2. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei bruker faglege perspektiv, metodar og teoriar i utforskande arbeid med og refleksjon over ulike emne og problemstillingar, munnleg og skriftleg. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse i arbeid med spørsmål knytte til psykologiske prosessar og mekanismar og til tankane, emosjonane og åtferda til mennesket.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåtar og ved å la elevane utforske og finne svar på faglege spørsmål og problemstillingar. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i psykologi 2, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og til å reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i psykologi 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter psykologi 2. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i psykologi 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å formidle innsikt i ulike emne, samanhengar og problemstillingar i faget og ved å bruke faglege metodar og teoriar til å belyse dei.