Politikk og menneskerettar (POS05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- vurdere informasjon for å analysere faglege spørsmål og problemstillingar
- bruke statsvitskaplege teoriar og modellar i arbeid med faglege spørsmål, emne og problemstillingar
- reflektere over kva det inneber å vere medborgar, samanlikne styreforma i ulike statar og analysere utviklinga og utfordringane til demokratiet
- utforske og analysere nasjonale og internasjonale saker eller konfliktar i eit statsvitskapleg perspektiv
- gjere greie for maktforhold, konfliktdimensjonar og kanalar for politisk innverknad i det norske politiske systemet og drøfte korleis dette kjem til uttrykk i praktisk politikk
- bruke samfunnsvitskapleg metode for å analysere og drøfte veljaråtferd og politisk deltaking
- utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillingar knytte til berekraft og fordeling
- drøfte rettane til urfolk og minoritetar nasjonalt og internasjonalt og problemstillingar knytte til politisk innverknad
- vurdere betydninga av menneskerettane for demokratiet og velferdsstaten
- vurdere rolla og betydninga av folkeretten nasjonalt og internasjonalt
- utforske institusjonar og aktørar som overvaker og handhevar menneskerettane, og drøfte forholdet mellom statleg, mellomstatleg og overstatleg utøving av mynde
- gjere greie for det norske politiske systemet lokalt og nasjonalt og drøfte kva utfordringar det norske demokratiet står overfor
- utforske og drøfte korleis det internasjonale politiske systemet handterer problemstillingar knytte til krig og fred, sikkerheit, samarbeid og konfliktløysing
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i politikk og menneskerettar. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei bruker faglege metodar, teoriar og modellar i utforskande arbeid med og refleksjon over ulike emne og problemstillingar, munnleg og skriftleg. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse når dei arbeider med korleis vårt eige og andre samfunn blir styrte gjennom politiske avgjerder, og den betydninga menneskerettane har individuelt, nasjonalt og internasjonalt.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåtar og ved å la elevane utforske og finne svar på faglege spørsmål og problemstillingar. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i politikk og menneskerettar, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i politikk og menneskerettar.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter politikk og menneskerettar. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i politikk og menneskerettar basert på kompetansen eleven har vist ved å formidle innsikt i ulike emne, samanhengar og problemstillingar i faget og ved å bruke faglege metodar, modellar og teoriar til å belyse dei.