Politikk og menneskerettar (POS05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- vurdere informasjon for å analysere faglege spørsmål og problemstillingar
- bruke statsvitskaplege teoriar og modellar i arbeid med faglege spørsmål, emne og problemstillingar
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- reflektere over kva det inneber å vere medborgar, samanlikne styreforma i ulike statar og analysere utviklinga og utfordringane til demokratiet
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- utforske og analysere nasjonale og internasjonale saker eller konfliktar i eit statsvitskapleg perspektiv
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om å utforske problemstillingar knytte til miljø og klima, verdiskaping, fattigdom og fordeling. Det handlar vidare om å utforske korleis ulike politiske verkemiddel kan skape spenningar mellom rike og fattige statar, mellom regionar og mellom samfunnsklassar.
- gjere greie for maktforhold, konfliktdimensjonar og kanalar for politisk innverknad i det norske politiske systemet og drøfte korleis dette kjem til uttrykk i praktisk politikk
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- bruke samfunnsvitskapleg metode for å analysere og drøfte veljaråtferd og politisk deltaking
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillingar knytte til berekraft og fordeling
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om å utforske problemstillingar knytte til miljø og klima, verdiskaping, fattigdom og fordeling. Det handlar vidare om å utforske korleis ulike politiske verkemiddel kan skape spenningar mellom rike og fattige statar, mellom regionar og mellom samfunnsklassar.
- drøfte rettane til urfolk og minoritetar nasjonalt og internasjonalt og problemstillingar knytte til politisk innverknad
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- vurdere betydninga av menneskerettane for demokratiet og velferdsstaten
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- vurdere rolla og betydninga av folkeretten nasjonalt og internasjonalt
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- utforske institusjonar og aktørar som overvaker og handhevar menneskerettane, og drøfte forholdet mellom statleg, mellomstatleg og overstatleg utøving av mynde
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- gjere greie for det norske politiske systemet lokalt og nasjonalt og drøfte kva utfordringar det norske demokratiet står overfor
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
- utforske og drøfte korleis det internasjonale politiske systemet handterer problemstillingar knytte til krig og fred, sikkerheit, samarbeid og konfliktløysing
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om at demokratiet ikkje kan takast for gitt, men må haldast ved like og utviklast. Det handlar vidare om korleis ulik fordeling av politiske ressursar gir ulik grad av innverknad og deltaking. Faget skal bidra til bevisstgjering om rolla vår som medborgarar i samfunnet og ansvaret vårt for å utvikle demokratiet i dialog med menneske som har andre meiningar. Det tverrfaglege temaet handlar òg om at likeverd, slik det kjem til uttrykk i menneskerettane, er ein viktig og sentral verdi i demokratiske samfunn.
I politikk og menneskerettar handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om å utforske problemstillingar knytte til miljø og klima, verdiskaping, fattigdom og fordeling. Det handlar vidare om å utforske korleis ulike politiske verkemiddel kan skape spenningar mellom rike og fattige statar, mellom regionar og mellom samfunnsklassar.
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i politikk og menneskerettar. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei bruker faglege metodar, teoriar og modellar i utforskande arbeid med og refleksjon over ulike emne og problemstillingar, munnleg og skriftleg. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse når dei arbeider med korleis vårt eige og andre samfunn blir styrte gjennom politiske avgjerder, og den betydninga menneskerettane har individuelt, nasjonalt og internasjonalt.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåtar og ved å la elevane utforske og finne svar på faglege spørsmål og problemstillingar. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i politikk og menneskerettar, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i politikk og menneskerettar.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter politikk og menneskerettar. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i politikk og menneskerettar basert på kompetansen eleven har vist ved å formidle innsikt i ulike emne, samanhengar og problemstillingar i faget og ved å bruke faglege metodar, modellar og teoriar til å belyse dei.
