Norsk (NOR01‑06)
Kompetansemål og vurdering

Denne læreplanen er ikke lenger gyldig

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter vg3 påbygging til generell studiekompetanse

  • lese norrøne tekster i oversettelse og
    dem med tekster fra nyere tid
  • lese og
    tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og
    hvordan de er relevante i dag
  • og
    over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og
    med tekster fra nyere tid
  • over sakprosatekster og
    den retoriske situasjonen de er blitt til i
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
  • tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å
    egne tekster
  • fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
  • fagspråk til å
    særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk, dansk og norrønt
  • den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
  • og
    romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og
    over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
  • og
    over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
  • skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
  • skrive litterære tolkninger og sammenlikninger
  • uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og
    samspillet mellom dem
  • fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
  • skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
  • orientere seg i faglitteratur,
    kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
  • endringer i talespråk i Norge i dag og
    over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering