Matematikk S (MAT04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter matematikk S1
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje og gjennomføre eit sjølvstendig arbeid med reelle datasett knytte til samfunnsøkonomiske tema og forhold, og analysere og presentere funn
- uttrykkje eigne resonnement ved hjelp av matematiske omgrep og symbolspråk
- forstå omgrepa gjennomsnittleg og momentan vekstfart, grenseverdi og derivasjon og bruke desse for å løyse praktiske problem
- bruke ulike strategiar for å utforske og bestemme grenseverdiar til funksjonar, og utforske og argumentere for bruksmåtar for grenseverdiar
- bruke derivasjon til å analysere og tolke eigne matematiske modellar av reelle datasett
- bruke derivasjon til å analysere og forstå optimaliseringsproblem
- utforske og gjere greie for eigenskapane ved potensar og logaritmar og gi døme på reelle bruksmåtar for desse eigenskapane
- utforske og forstå reknereglar for potensar og logaritmar og bruke ulike strategiar for å løyse eksponentiallikningar og logaritmelikningar
- gjere greie for og argumentere for om ein funksjon er kontinuerleg eller diskontinuerleg i eit punkt i eit definisjonsområde, og gi døme på bruksmåtar for funksjonar som ikkje er kontinuerlege
- utforske og forstå kombinatoriske forsøk med ordna og uordna utval
- bruke digitale verktøy til å simulere og utforske utfall i stokastiske forsøk og forstå omgrepet stokastiske variablar
- analysere eit problem der sannsyn og kombinatorikk inngår, og bruke ulike strategiar i problemløysinga
- utforske og tolke binomiske og hypergeometriske fordelingar og gi døme på reelle bruksmåtar for desse fordelingane
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i matematikk S1. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei bruker matematiske omgrep i kommunikasjon, og når dei finn, forstår og generaliserer matematiske samanhengar og formidlar desse. Elevane viser og utviklar òg kompetanse når dei jobbar utforskande og problemløysande med modellering ved å utføre og presentere sitt eige arbeid i faget. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse ved å utforske fagomgrep og ved å resonnere og argumentere for gyldigheita av matematiske utsegner.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst ved at elevane får utforske matematikk og løyse matematiske problem gjennom å resonnere, argumentere og modellere. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira når det gjeld å kommunisere eigne tankar i matematikk ved bruk av fagomgrep, og om utviklinga deira i utforskande arbeid. Elevane skal få høve til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring slik at elevane kan bruke rettleiinga for å sjå samanhengar mellom teoretisk matematikk og praktiske bruksmåtar.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter matematikk S1. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i matematikk S1 basert på kompetansen eleven har vist, både skriftleg, munnleg og digitalt, ved å bruke matematiske uttrykksformer og fagomgrep, bruke ulike problemløysingsstrategiar og argumentere for og kritisk vurdere sine eigne og andre sine løysingar og modellar.