Kroppsøving (KRO01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske egen kroppslig bevegelse i lek og andre aktiviteter, alene og sammen med andre
Muntlige ferdigheter i kroppsøving er å kunne lytte og kommunisere i bevegelsesaktiviteter og å kunne forklare og uttrykke egne erfaringer og refleksjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i kroppsøving går fra språklig utforsking i bevegelseserfaringer til videre refleksjon og drøfting rundt sentralt innhold i faget.
- utforske og gjennomføre grunnleggende bevegelser som å krype, gå, løpe, hinke, satse, lande, vende og rulle i ulike miljøer ut fra egne forutsetninger
I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».
- øve på å avlevere, ta imot og leke med ulike redskaper og balltyper
I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».
- leke og være med sammen med andre i aktivitet i varierte bevegelsesmiljøer
Muntlige ferdigheter i kroppsøving er å kunne lytte og kommunisere i bevegelsesaktiviteter og å kunne forklare og uttrykke egne erfaringer og refleksjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i kroppsøving går fra språklig utforsking i bevegelseserfaringer til videre refleksjon og drøfting rundt sentralt innhold i faget.
- leke og utføre grunnleggende øvelser med tilvenning til vann, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann
Muntlige ferdigheter i kroppsøving er å kunne lytte og kommunisere i bevegelsesaktiviteter og å kunne forklare og uttrykke egne erfaringer og refleksjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i kroppsøving går fra språklig utforsking i bevegelseserfaringer til videre refleksjon og drøfting rundt sentralt innhold i faget.
- forstå og praktisere enkle regler for samspill i ulike bevegelsesaktiviteter
Muntlige ferdigheter i kroppsøving er å kunne lytte og kommunisere i bevegelsesaktiviteter og å kunne forklare og uttrykke egne erfaringer og refleksjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i kroppsøving går fra språklig utforsking i bevegelseserfaringer til videre refleksjon og drøfting rundt sentralt innhold i faget.
- utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktiviteter til ulike årstider
I dette kompetansemålet kan det være aktuelt å arbeide med en eller flere av de grunnleggende ferdighetene. Opplæringen i faget samlet sett må dekke de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i «Om faget».
- forstå og praktisere turregler og bruke klær etter vær og forhold i naturen
Muntlige ferdigheter i kroppsøving er å kunne lytte og kommunisere i bevegelsesaktiviteter og å kunne forklare og uttrykke egne erfaringer og refleksjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i kroppsøving går fra språklig utforsking i bevegelseserfaringer til videre refleksjon og drøfting rundt sentralt innhold i faget.
Å kunne lese i kroppsøving er å finne, tolke og kritisk vurdere ulike former for tekster og informasjon og å søke kunnskap som er nødvendig for å utvikle kompetanse i faget. Utviklingen av leseferdigheter i kroppsøving går fra å hente inn og reflektere over informasjon fra enkle instruksjoner, kart og tekster til å kunne lese mer sammensatte og fagspesifikke tekster, kart og bilder.
- øve på trygg ferdsel i trafikken
Muntlige ferdigheter i kroppsøving er å kunne lytte og kommunisere i bevegelsesaktiviteter og å kunne forklare og uttrykke egne erfaringer og refleksjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i kroppsøving går fra språklig utforsking i bevegelseserfaringer til videre refleksjon og drøfting rundt sentralt innhold i faget.
Å kunne lese i kroppsøving er å finne, tolke og kritisk vurdere ulike former for tekster og informasjon og å søke kunnskap som er nødvendig for å utvikle kompetanse i faget. Utviklingen av leseferdigheter i kroppsøving går fra å hente inn og reflektere over informasjon fra enkle instruksjoner, kart og tekster til å kunne lese mer sammensatte og fagspesifikke tekster, kart og bilder.
- øve på trygg ferdsel ved vann og på å tilkalle hjelp
Muntlige ferdigheter i kroppsøving er å kunne lytte og kommunisere i bevegelsesaktiviteter og å kunne forklare og uttrykke egne erfaringer og refleksjoner. Utviklingen av muntlige ferdigheter i kroppsøving går fra språklig utforsking i bevegelseserfaringer til videre refleksjon og drøfting rundt sentralt innhold i faget.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kroppsøving på 1. og 2. trinn når de alene og sammen med andre deltar i, øver på og utfordrer egne muligheter for bevegelse i ulike bevegelsesaktiviteter, både inne og ute, i natur og nærmiljø.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør alene og sammen med andre. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kroppsøving. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i bevegelsesaktivitet, lek og samspill, uteaktivitet i nærmiljø og trygg ferdsel i trafikken og ved vann.
