Kunst og visuelle virkemidler (KDA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kunst og visuelle virkemidler 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre, dokumentere og presentere en skapende prosess og vurdere valgene fra idé til ferdig arbeid
- kombinere tekst og bilde for å synliggjøre et budskap og gi uttrykk for følelse eller mening i eget skapende arbeid
- analysere innhold, kontekst og uttrykk i kunst, medier og visuelle uttrykk og presentere og formidle egne og andres arbeider
- undersøke og ta i bruk alternative steder for produksjon og visning av kunst og vurdere hva konteksten har å si
- bruke tegning for å kommunisere holdninger, tanker og ideer og utforske tegning som selvstendig kunstform på analoge og digitale flater
- bruke forenkling og abstraksjon av form i arbeid med to- og tredimensjonale uttrykk
- eksperimentere med gjenbruk av materialer i skapende arbeid og reflektere over kvalitet og miljøbevisst ressursbruk
- reflektere over og vurdere estetiske og etiske problemstillinger knyttet til visuelle uttrykk og følge regler for publisering og opphavsrett
- gjøre rede for bilde- og formuttrykk i sin egen samtid og utforske og vise hvordan samfunnsaktuelle temaer og verdier blir opplevd, belyst og kommentert
- gjøre rede for sentrale stilarter, kunstnere, verk og medier fra 1900-tallet og samtiden som referanse i sitt eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i kunst og visuelle virkemidler 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de gjennom skapende, praktiske prosesser utvikler og formidler visuelle uttrykk. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk, presenterer, reflekterer over og vurderer kunst, medier og visuelle uttrykk. Elevene viser og utvikler kompetanse når de arbeider med og utforsker sammenhengen mellom uttrykk, mening, materialer og teknikk i eget skapende arbeid. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de tar i bruk historiske, kulturelle og samfunnsaktuelle referanser i eget arbeid og bruker visuelle virkemidler på en hensiktsmessig måte.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å utforme varierte oppgaver som fremmer kreativitet, individuelt særpreg og skaperglede. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kunst og visuelle virkemidler, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse innenfor et bredt spekter av oppgaver relatert til kunst, medier og visuelle uttrykk og bruk av visuelle virkemidler.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kunst og visuelle virkemidler ved avslutningen av opplæringen etter kunst og visuelle virkemidler 3. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning. Læreren skal sette karakter i kunst og visuelle virkemidler basert på kompetansen eleven har vist gjennom varierte praktiske, skapende prosesser.
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter kunst og visuelle virkemidler 3. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som omfatter forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kunst og visuelle virkemidler 3 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk skapende arbeid med innhold, materialer og visuelle virkemidler, og gjennom vurdering av uttrykk, budskap og kontekst.