Kunst og visuelle virkemidler (KDA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kunst og visuelle virkemidler 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle ideer ved å bruke skapende og utforskende metoder
- gjennomføre, dokumentere og presentere en prosess fra idé til ferdig arbeid
- utforske bruk av visuelle virkemidler og vurdere uttrykk, virkninger og mening i egne arbeider
- kjenne til grunnleggende form- og fargeteori og bruke det i to- og tredimensjonale uttrykk
- tegne perspektiv og oppnå illusjon av rom ved bruk av ulike prinsipper og metoder
- bruke ulike tegneteknikker i forestillings- og observasjonstegning og eksperimentere med forenkling og abstrahering
- bruke varierte analoge og digitale verktøy, teknikker og programvare i egne arbeider
- bruke verktøy, utstyr og materialer i tråd med gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere og beskrive et mangfold av samfunnsaktuelle temaer og kunstuttrykk
- gjøre rede for særtrekk i vestlig kunst fram til 1600-tallet og hente inspirasjon til eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal medvirke til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i kunst og visuelle virkemidler 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de gjennom skapende, praktiske prosesser utvikler og formidler egne to- og tredimensjonale uttrykk. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk, presenterer og vurderer ulik kunst og ulike medier og visuelle uttrykk. Elevene viser og utvikler kompetanse når de arbeider med uttrykk, mening, materialer og teknikk i skapende arbeid. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de henter inspirasjon fra historiske, kulturelle og samfunnsaktuelle referanser.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å utforme varierte oppgaver som fremmer kreativitet, individuelt særpreg og skaperglede. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kunst og visuelle virkemidler 1, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse innenfor ulike oppgaver relatert til kunstfeltet og bruk av visuelle virkemidler.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter kunst og visuelle virkemidler 1. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som omfatter forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kunst og visuelle virkemidler 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk skapende arbeid med materialer og visuelle virkemidler, og gjennom vurdering av uttrykk og budskap.