Kunst og visuelle virkemidler (KDA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kunst og visuelle virkemidler 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre og dokumentere en kunstnerisk prosess og begrunne egne tanker, ideer og valg
- bruke stilisering, utsnitt, positive og negative former og utvikle sine egne digitale komposisjoner
- bruke kunnskap om form, proporsjoner og uttrykk i tegning av objekter og menneskekroppen
- bruke ulike teknikker i arbeid med harde, plastiske og myke materialer og vurdere kvalitet i sitt eget arbeid
- reflektere over og vurdere holdbarhet, kvalitet og konsekvenser for miljøet i valg og bruk av materialer, redskaper og teknikker
- bruke kunnskap om visuelle virkemidler for å synliggjøre innhold og vurdere en virkning eller betydning i digitalt og analogt arbeid
- kjenne til grunnleggende kommunikasjonsteori og gjøre rede for sammenheng mellom avsender, budskap og betrakter
- prøve ut ulike måter å presentere og stille ut kunstneriske arbeider på, alene og sammen med andre
- utforske kunstverk fra samiske kunstnere og drøfte hvordan samisk identitet kommer til uttrykk i verkene
- gjøre rede for ulike epoker, sentrale kunstverk og kunstnere fra 1600- til 1900-tallet som referanse i sitt eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i kunst og visuelle virkemidler 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de gjennom skapende, praktiske prosesser utvikler og formidler visuelle uttrykk. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk, presenterer, reflekterer over, vurderer og utforsker uttrykk, mening, teknikker og materialer. Elevene viser og utvikler kompetanse når de arbeider med og ser sammenhengen mellom innhold, uttrykk og kontekst i kunst, medier og visuelle uttrykk. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de viser til historiske, kulturelle og samfunnsaktuelle referanser i eget arbeid og ved bruk av visuelle virkemidler.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å utforme varierte oppgaver som fremmer kreativitet, individuelt særpreg og skaperglede. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kunst og visuelle virkemidler, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse innenfor et spekter av oppgaver relatert til kunstfeltet og bruk av visuelle virkemidler.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter kunst og visuelle virkemidler 2. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som omfatter forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kunst og visuelle virkemidler 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk skapende arbeid med innhold, materialer og visuelle virkemidler, og gjennom vurdering av uttrykk, virkning og budskap.