Læreplan i samfunnsfag (SAF1-03)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Nye versjoner:
Samfunnsfag - SAF01-04
Samfunnskunnskap - SAK01-01

Kompetansemål etter 7. årstrinn

Utforskeren

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • formulere et samfunnsfaglig spørsmål, foreslå mulige forklaringer og belyse spørsmålet gjennom en undersøkelse
  • diskutere samfunnsfaglige tema med respekt for andres syn, bruke relevante fagbegreper og skille mellom meninger og fakta
  • lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt
  • plassere en hendelsesrekke i historie og samtid på tidslinje og kart
  • gjennomføre og presentere undersøkelser som krever telling og regning, ved å bruke informasjon fra tabeller og diagrammer
  • finne og trekke ut samfunnsfaglig informasjon ved søk i digitale kilder, vurdere funnene og følge regler for nettvett og nettetikk
  • bruke digitale verktøy til å presentere samfunnsfaglig arbeid og følge regler for personvern og opphavsrett
  • skrive samfunnsfaglig tekst ved å bruke relevante fagbegreper og flere kilder

Historie

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • fortelle om hovedtrekk ved samfunnsutviklingen i Norge fra vikingtiden til slutten av dansketiden og gjøre nærmere rede for et sentralt tema i denne perioden
  • gjøre rede for hvordan de nordiske statene og Russland trakk grensene på Nordkalotten mellom seg fram til første halvdel av 1800-tallet, og hvordan dette påvirket samenes kultur og levekår og samenes forhold til statene
  • gjøre rede for nasjonale minoriteter som finnes i Norge, og beskrive hovedtrekk ved rettighetene, historien og de nasjonale minoritetenes levekår
  • beskrive utviklingen i levekårene for kvinner og menn og framveksten av likestilling i Norge
  • plassere tidlige elvekulturer på kart og tidslinje og presentere sentrale trekk ved dem
  • finne informasjon om greske og romerske samfunn i antikken og finne eksempler på hvordan kulturen deres har påvirket vår egen tid
  • gjøre rede for sentrale trekk ved tidsepokene middelalderen, renessansen og opplysningstiden i Europa og diskutere grunner til denne tidsinndelingen
  • framstille oppdagelsesreiser europeere gjorde, beskrive kulturmøter og samtale om hvordan dette kunne oppleves

Geografi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke atlas, hente ut informasjon fra papirbaserte temakart og digitale karttjenester og plassere nabokommunene, fylkene i Norge, de tradisjonelle samiske områdene og de største landene i verden på kart
  • registrere og tolke spor etter istiden på hjemstedet og forklare hva istiden hadde å si for danning av landskap og hele landet
  • forklare sammenhenger mellom naturressurser, næringer, bosetning og levevis
  • sammenligne likheter og forskjeller mellom land i Europa og land i andre verdensdeler
  • gjøre rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker nyttiggjør seg av dem
  • beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystemer og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres
  • beskrive hvordan Norge bruker ressurser fra andre steder i verden
  • registrere flyktningstrømmer, forklare hvorfor noen rømmer fra hjemlandet sitt, og drøfte hvordan det kan være å komme til et fremmed land som flyktning

Samfunnskunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gi eksempler på og diskutere hvordan kommersiell påvirkning fra ulike medier kan virke inn på forbruksvaner og personlig økonomi
  • samtale om kjærlighet og respekt, variasjon i seksuell orientering og samliv og familie, og diskutere konsekvenser av manglende respekt for ulikhet
  • beskrive roller i egen hverdag og undersøke og samtale om forventninger som knytter seg til disse rollene
  • gi eksempler på hvordan kjønnsroller og seksualitet blir framstilt i ulike medier, og diskutere de ulike forventningene det kan skape
  • drøfte spørsmål omkring og konsekvenser av bruk og misbruk av tobakk og ulike rusmidler
  • gjøre rede for hva et samfunn er, og reflektere over hvorfor mennesker søker sammen i samfunn
  • gjøre rede for de viktigste maktinstitusjonene i Norge og deres hovedoppgaver, og diskutere forskjeller mellom å leve i et demokrati og i et samfunn uten demokrati
  • gjøre rede for hva et politisk parti er, og diskutere noen sentrale motsetninger mellom de politiske partiene i Norge
  • gjøre rede for hvilke muligheter, plikter og rettigheter barn og unge har til medvirkning
  • gi eksempler på ulike kulturelle symboler og gjøre rede for hva vi mener med begrepene identitet og kultur
  • gjøre rede for hovedtrekk ved samiske samfunn i dag
  • presentere en aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løsning
  • diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urbefolkningssamarbeid, og gi eksempler på Norges rolle i samarbeidet

Side 7 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!