Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR3-03)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • referere på norsk muntlige samiske tekster om dagligdagse situasjoner og saker som angår skolen
  • bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
  • bruke fagkunnskap fra egne programfag i framføringer og diskusjoner
  • presentere norskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
  • lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og form
  • referere på norsk samiske muntlige tekster om saker knyttet til lokalsamfunnet
  • uttrykke seg med et variert ordforråd og god språkføring tilpasset formål og mottaker
  • drøfte faglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
  • sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og analysere tekstene for å kunne ta stilling til spørsmål de tar opp, og verdier de representerer
  • skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
  • skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster
  • lese et utvalg samtidstekster og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid
  • uttrykke seg med et variert ordforråd og god språkføring, og mestre sentrale språklige formkrav
  • skrive litterære tolkninger og retoriske analyser, kreative tekster og resonnerende tekster med utgangspunkt i norskfaglige tekster
  • skrive informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig informasjon
  • bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
  • forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk
  • sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning
  • sammenligne hvordan ”det samiske” og ”det norske” kommer til uttrykk i tekster fra samisk og norsk litteratur
  • lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold
  • analysere innhold og vurdere bruken av virkemidler i tekster som er hentet fra ulike digitale medier
  • referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige sammenhenger
  • gjøre rede for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av talemål
  • gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag
  • diskutere konsekvenser av fornorskingspolitikken i de samiske områdene
  • presentere et utvalg nordiske tekster i oversettelse og i original
  • analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentrale norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
  • bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sakprosasjangere

Side 13 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!