Programområde for studieforberedende Vg3 innen naturbruk - Læreplan i feltarbeid i naturbruk - valgfritt programfag (NAB5-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Planlegging

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for økologiske forhold i områder som skal undersøkes
  • velge og formulere problemstillinger i forkant av et feltarbeid
  • velge utstyr og metoder til registrering av biotiske og abiotiske faktorer i et feltarbeid
  • klargjøre utstyr og hjelpemidler for feltarbeid
  • planlegge feltarbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og regelverk for ferdsel i natur
  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til feltarbeid

Feltarbeid

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke og oppbevare manuelt og digitalt utstyr til bruk ved feltarbeid
  • utføre datainnsamling i ett økosystem på land og ett i vann
  • katalogisere og systematisere data fra feltarbeid
  • merke og håndtere prøver fra feltarbeid
  • dokumentere datainnsamlingen ved å føre feltjournal
  • identifisere typiske arter og anslå utbredelse av truede arter og biotoper
  • vurdere risiko ved arbeid i felt, velge personlig utstyr og bekledning etter forholdene og ivareta sikkerheten for mennesker og miljø

Analyse og rapport

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge og beskrive et økosystem ved hjelp av fagterminologi og på bakgrunn av observasjoner
  • bearbeide og analysere feltdata ved hjelp av digitale verktøy
  • diskutere resultater og trekke konklusjoner ut fra resultatene
  • skrive en rapport fra et feltarbeid som redegjør for faglig grunnlag og metodevalg, og som har med en drøfting av resultater
  • vurdere og identifisere sterke og svake sider ved et gjennomført feltarbeid
  • presentere resultater fra et feltarbeid, både muntlig og skriftlig og ved hjelp av digitale verktøy
  • presentere resultater fra et feltarbeid for oppdragsgiveren

Side 7 Av 8

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!