Læreplan i limtreproduksjonsfaget Vg3 / opplæring i bedrift (LIM3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
  • utføre arbeidet i samsvar gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper
  • følge gjeldende regelverk i faget
  • utføre mottakskontroll av råvarer etter gjeldende krav og spesifikasjoner
  • utføre forsvarlig lagring av materialer og rapportere avvik
  • vurdere behov for vedlikehold av skjærende verktøy
  • skifte og stille inn verktøy til kapping og bearbeiding
  • utføre daglig ettersyn på maskiner og utstyr
  • betjene fingerskjøteanlegg og kontrollere fingergeometri og liming
  • vurdere råstoffets kvalitet og teste fingerskjøtprøver
  • høvle og bearbeide limingsflater etter gjeldende produktkrav
  • stille inn limeanlegget med riktig påføringsmengde og blandeforhold for ulike limtyper
  • betjene limpresse og gjøre rede for krav til presstrykk og presstid for ulike produkter
  • teste prøvestykker for bestemmelse av ulike egenskaper
  • bruke tegninger og beskrivelser i produksjonen
  • lagre, behandle, emballere og ekspedere ulike typer produkter
  • betjene maskiner for bearbeiding av overflaten på limtreprodukter
  • håndtere avfall og kildesortere etter gjeldende regelverk

Bransjelære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for fagets historie og plass i samfunnet
  • gjøre rede for innholdet i relevant nasjonalt og internasjonalt regelverk som gjelder kundens rettigheter og plikter, herunder regler om klageadgang
  • gjøre rede for egenskaper og bruk av materialer som inngår i produksjonen
  • gjøre rede for deler og komponenter som inngår i produksjonen
  • gjøre rede for kvalitetsutviklingssystem og internkontroll
  • drøfte betydningen av samhandling på arbeidsplassen

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!