Læreplan i kokkfaget Vg3 / opplæring i bedrift (KOK3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Råvarer og produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere tilberedning av mat på ulike typer serveringssteder
  • planlegge og tilberede måltider med vekt på utseende, lukt, smak, konsistens, ernæring og økonomi
  • kvalitetsvurdere ferske råvarer, hel- og halvfabrikater og ferdige produkter
  • velge egnede råvarer og tilberedningsmetoder til ulike retter
  • rense, filetere og porsjonere fisk, beine ut og stykke opp kjøtt, vilt, fugl og fjærfe
  • bruke tilberedningsmetoder og oppbevaringsmåter som ivaretar råvarenes næringsinnhold og sikrer god ressursutnyttelse og økonomi
  • bruke håndverktøy, maskiner og utstyr og utføre daglig og periodisk vedlikehold av disse
  • fremme kvalitet, effektivitet og produktivitet gjennom riktig arbeidsteknikk
  • bruke ny produksjonsteknologi
  • foreta porsjonsberegning og produsere retter etter oppskrifter
  • lage og anrette kalde og varme retter med utgangspunkt i grunnleggende tilberedningsmetoder til ulike måltider og menyer
  • lage kraft, varme og kalde sauser og supper med utgangspunkt i grunnleggende tilberedningsmetoder
  • lage og anrette desserter og dessertsauser med utgangspunkt i grunnleggende tilberedningsmetoder
  • lage og anrette brød, småbrød, kaker og konditorvarer
  • lage retter med utgangspunkt i lokal, nasjonal og internasjonal tradisjon og kultur
  • tilberede spesialkost ut fra gjestenes ønsker og behov
  • gjøre rede for de vanligste allergiske reaksjonene som kan følge av mat og drikke, og ta hensyn til dette i det daglige arbeidet
  • tilberede og emballere mat for catering
  • utføre servering og korrekt rydding ved gjestens bord

Meny

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge ut og kombinere råvarer til måltider og menyer som tilfredsstiller matopplevelse og ernæringsmessige, sensoriske og estetiske krav
  • sette opp og kalkulere menyer til ulike sesonger, anledninger og grupper
  • komponere menyer og måltider ut fra gjestens ønsker og behov
  • planlegge spesialkost ut fra gjestenes ønsker og behov
  • presentere menyer for gjestene
  • bruke fagterminologi ved oppsett av meny

Hygiene og kvalitetsstyring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • praktisere god personlig hygiene og produksjons- og næringsmiddelhygiene i henhold til gjeldende regelverk
  • utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk og kvalitetsstyringssystemer for varemottak, oppbevaring av råvarer, produksjon, anretning og servering
  • følge gjeldende regelverk og rutiner for persontrafikk og vareflyt
  • vaske opp, utføre annet renhold og renholdskontroller i henhold til gjeldende regelverk
  • håndtere avfall etter gjeldende regelverk
  • følge rutiner for forebygging og bekjempelse av insekter og andre skadedyr

Bransje, bedrift og miljø

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for bedriftens forretningsidé, krav til gjestebehandling og organisering
  • drøfte ulike faktorer som kan påvirke bedriftens økonomiske resultat
  • følge gjeldende regelverk for tilberedning og servering av mat og drikke
  • drøfte etiske verdier og normer knyttet til kokkfaget
  • drøfte sammenhenger mellom internt arbeidsmiljø, produktivitet og kvalitet
  • følge krav til bekledning og drøfte arbeidsantrekkets utforming med tanke på estetikk, hygiene og helse, miljø og sikkerhet
  • følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper
  • bruke digitalt utstyr i arbeidet
  • gjøre rede for tilsynsmyndighetenes oppgaver og virkeområder i bedriften
  • yte profesjonell service og gjeste- og brukerbehandling
  • gjøre rede for innholdet i relevant nasjonalt og internasjonalt regelverk om forbrukernes rettigheter og plikter, herunder regler om klageadgang
  • gjøre rede for forbrukerkrav til produktmerking og matvaretrygghet og gjeldende regelverk om dette

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!