Læreplan i keramikerfaget - særløp Vg2 og Vg3 / opplæring i bedrift (KER3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2021

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • klargjøre leire, råstoffer og glasurer
  • elte leire, dreie og dreie av produkter, lage hanker og sammensatte produkter
  • forme gjenstander i forskjellige teknikker og kombinere disse
  • bearbeide og dekorere produkter med ulike overflate- og dybdeteknikker
  • stable keramikkovnen og ta hensyn til brenningsprosessens virkning på forskjellige råstoffer
  • tilpasse temperatur og brenningsforløp til forskjellige leirtyper og glasurer
  • bruke og ta vare på maskiner og utstyr
  • velge og bruke materialer tilpasset ønsket produkt
  • håndtere og pakke egne keramiske produkter
  • kvalitetssikre eget arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

Produktutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utvikle, konkretisere og begrunne ideer til produkter
  • lage og bruke arbeidstegninger
  • bruke digitalt verktøy, foto og annen relevant dokumentasjon i eget arbeid med ideer, design og produktutvikling
  • gjøre rede for ulike råstoffer og deres egenskaper
  • bruke ulike teknikker, former, farger, materialer og redskaper
  • velge materialer og teknikker etter design, bestillinger, økonomiske og tidsmessige rammer
  • beregne materialforbruk og sammensetting av råstoffer
  • vurdere råstoffers giftighet ved behandling og for bruksområder
  • kvalitetssikre produktene ut fra funksjon og i henhold til gjeldende regelverk om matsikkerhet
  • presentere egne keramiske produkter i lys av trender og stilperioder med vekt på form, farge og komposisjon
  • sette opp kalkyler og enkle budsjetter og beregne pris på materialer og egne produkter
  • kommunisere med leverandører, samarbeidspartnere og kunder, og håndtere reklamasjoner
  • gjennomføre enkle markedsundersøkelser vedrørende keramiske produkter

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!