Læreplan i isolatørfaget - særløp Vg2 og Vg3 / opplæring i bedrift (ISO3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Isolering og overflatebeskyttelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, utføre, dokumentere og vurdere eget arbeid i forbindelse med isolering og overflatebeskyttelse
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende regelverk for faget
  • velge ut og montere isolasjons- og brannsikringsprodukter mot varme, kulde, brann og lyd
  • velge branntettingsmetode og utføre ulike typer passiv brannbeskyttelse innen bygg, industri, på skip og offshore
  • montere ulike typer isolasjon og overflatebeskyttelse på rør, ventiler, beholdere og tankanlegg
  • bruke ulike typer tynnplatemetaller og lage overflatebeskyttelse og festeanordninger til rør, ventiler, beholdere og tankanlegg
  • lage og montere isolasjons- og brannsikringsputer
  • montere isolasjonsjakker
  • dokumentere gjennomført kurs i varme arbeider
  • velge ut og bruke verktøy og utstyr
  • foreta målinger og utarbeide skisser for prefabrikkering i samsvar med tegninger, skjemaer og standarder
  • montere veggsystemer, himlinger, dører, vinduer og møbler
  • montere kjøle- og fryseromspaneler, porter og dører
  • tegne, utfolde, lage og montere overflatebeskyttelse
  • bruke materialer som ivaretar hensyn til miljø og økonomi
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
  • gjøre rede for egenskapene til materialer som brukes i produksjonen

Bransjelære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for fagets opprinnelse og plass i samfunnet
  • lese og bruke tegninger, beskrivelser og monteringsanvisninger
  • utarbeide skisser etter målestokk
  • gjøre rede for montering av flytende dørk og datagulv
  • følge bedriftens kvalitetssikringssystem
  • veilede kunder om materialer som ivaretar hensyn til miljø og økonomi
  • beregne materialforbruk knyttet til ulike arbeidsoppgaver

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!