Læreplan i gravørfaget Vg3 / opplæring i bedrift (GRA3-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • tegne og gravere produkter i ulike materialer
  • gjøre rede for særpreg ved gravørprodukter fra forskjellige stilarter
  • gjenkjenne og lage håndverksprodukter knyttet til ulike kulturer, håndverkshistoriske perioder og trender i gravørfaget
  • bruke måleverktøy på en håndverksmessig måte i gravørfaget
  • lage håndverktøy tilpasset ulike områder i gravørfaget
  • bearbeide, herde og anløpe ulike typer stål
  • velge, tilpasse og bruke ulike typer verktøy, maskiner, materialer og teknikker i gravørfaget
  • tegne og gravere forskjellige skrifttyper, ornamentikk og heraldiske våpen
  • gravere sjablonger
  • gravere tekst og logo på ulike produkter
  • skravere med stikkel og mattpunsel
  • skanne, bearbeide logoer, stilisere, forenkle og separere farge ved gravering
  • utføre etterbehandling og overflatebehandling av graverte produkter
  • utføre nødvendig vedlikehold på maskiner og verktøy
  • gjøre rede for og ivareta gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i gravørfaget

Produktutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utarbeide og begrunne idéskisser og forslag til gravering på ulike produkter
  • lage og bruke arbeidstegninger og annen visuell informasjon i produktutvikling og teknisk produksjon av arbeider
  • gjøre rede for ulike materialers egenskaper og bruksområder
  • gjøre rede for eget arbeid i lys av trender i gravørfaget
  • gjennomføre enkle undersøkelser og vurdere behov for graverte produkter og gravørtjenester i markedet
  • presentere, dokumentere og markedsføre egne produkter og tjenester med og uten digitale verktøy
  • beregne forbruk av råvarer og materialer samt pris på egne produkter og tjenester i gravørfaget
  • gjøre rede for gravørfagets tradisjoner og egenart
  • bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, brukere og andre samarbeidspartnere innen gravørfaget

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!