Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Norsk og samfunnskunnskap – modulstrukturert opplæring for vaksne
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Norsk og samfunnskunnskap – modulstrukturert opplæring for vaksne (GNS01‑01)
Fagrelevans og sentrale verdiar

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Norsk og samfunnskunnskap – modulstrukturert opplæring for vaksne (GNS01‑01) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Norsk og samfunnskunnskap – modulstrukturert opplæring for vaksne (GNS01‑01) - Nynorsk, Word
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • Norsk og samfunnskunnskap
  • Vurderingsordning
  • Gyldigheit og innføring
  • Fagkodar

Laster

Norsk og samfunnskunnskap handlar om å utvikle kulturell, språkleg og samfunnsfagleg kompetanse for deltaking i arbeid og samfunn. Faget skal bidra til danning og utdanning gjennom å gi innsikt i ulike fellesskap og maktforhold som menneske er ein del av. Gjennom arbeid med faget skal lærlingane vidareutvikle språkleg kompetanse i lesing, skriving og munnleg kommunikasjon som grunnlag for refleksjon, samhandling og læring. Faget skal bidra til at lærlingane utvikler seg som engasjerte og kritisk tenkande medborgarar som deltek i samfunns- og arbeidsliv og bidreg til berekraftig utvikling.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Norsk og samfunnskunnskap skal gi grunnlag for tilhøyrsle og ruste lærlingane til å bli aktive deltakarar i demokratiske prosessar og arbeidsliv. Faget skal utvikle lærlingane si kompetanse i å reflektere over likestilling, menneskeverd og kulturelt mangfald samt vidareutvikle lærlingane si språklege og kulturelle identitet. Faget skal òg bidra til å styrke lærlingane si evne til å tenkje kritisk og gjere etiske vurderingar. Vidare skal faget bidra til skaparglede, god dømmekraft og profesjonelt fagleg skjønn.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Kort om norsk
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring