Forsøkslæreplan i maritim innredning Vg3/opplæring i bedrift (MIR3-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Denne midlertidige forsøkslæreplanen er utviklet som en del av forsøket med opplæring fram til fagbrev i maritim innredning, med yrkestittelen maritim innredningsmontør.

Tilbudsstruktur i forsøket:

Vg1 teknikk og industriell produksjon

evt. Vg1 bygg- og anleggsteknikk med kryssløp til Vg2 maritim produksjonsteknikk

Vg2 maritim produksjonsteknikk (forsøkslæreplan)

Vg3 maritim innredning (forsøkslæreplan)

Gjelder fra: 2016-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2020-07-31T00:00:00 +2

Formål

Maritim innredning legger grunnlag for yrkesutøvelse innen skipsbyggingsindustrien i samarbeid mellom innredningsbedrift og skipsverft. Arbeidet omfatter oppføring, innredning og innvendig ombygging av skip, rigg- og skipsmoduler. Målet er å utvikle kvalifiserte og omstillingsdyktige fagarbeidere som har en helhetlig forståelse av produksjonsprosesser på skipsverft. Maritim innredning skal utvikle dyktige håndverkere og fagarbeidere som bidrar til å sikre trygge og miljøvennlige arbeidsforhold. Skipsbygging er et internasjonalt fagområde, og programområdet legger til rette for å utvikle fagarbeidere som kan arbeide i et internasjonalt miljø og bidra til å sikre trygge og miljøvennlige arbeidsforhold.

Opplæringen skal gi lærlingen kompetanse innen maritim produksjonsteknikk, innredning og montasje. Opplæringen skal også bidra til kompetanse innen materiallære og bransjelære. Videre skal opplæringen fremme lærlingens faglige innsikt i bransjens dokumentasjonskrav og kvalitetskrav. Praktiske ferdigheter, nøyaktighet, og ordens- og sikkerhetsforståelse står sentralt. Opplæringen legger til rette for at lærlingen skal kunne mestre utfordrende arbeidsoppgaver innen tradisjonelt håndverk side om side med bruk av moderne teknologi i et tverrfaglig miljø.

Lærlingen forberedes til arbeid i en internasjonal bransje der det stilles krav om kontinuerlig utvikling av fagkompetanse. Maritim innredning skal gi lærlingen grunnlag for å arbeide selvstendig, og utvikle gode samarbeids- og kommunikasjonsevner i et fagmiljø som er i rask utvikling. Helse, miljø og sikkerhet står sentralt i opplæringen.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittelen er maritim innredningsmontør.

Struktur

Maritim innredning består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

Produksjon

Bransje- og materiallære

Dokumentasjon og kvalitet

Hovedområder

Produksjon

Hovedområdet produksjon omhandler oppføring, innredning og innvendig ombygging av skip, rigg- og skipsmoduler. Det omfatter også utforming av produkter og gjennomføring av tjenester. Bruk av ulike typer verktøy, løfteutstyr og maskiner samt helse, miljø, sikkerhet og kvalitetssikring inngår også i hovedområdet.

Bransje- og materiallære

Hovedområdet bransje- og materiallære omhandler bruk av måleverktøy, beskrivelser og tegninger som grunnlag for produksjon og dokumentasjon. Dette omfatter også gjeldende regelverk for utførelse av arbeid, bruk av verktøy og utstyr, regelverk som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og helse, miljø, sikkerhet og kvalitetssikring. Hovedområdet tar også for seg hvilke materialer som er egnet til maritime innredninger, og hvilke miljøhensyn en må ta i en framtidig bærekraftig utvikling innen skipsindustrien.

Dokumentasjon og kvalitet

Hovedområdet dokumentasjon og kvalitet omfatter bruk av arbeidstegninger, skjemaer, prosedyrer, standarder og styringssystemer til planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av arbeidet. Registrering og avviksbehandling etter bedriftens krav til helse, miljø og sikkerhet, og standardiserte kvalitetskrav er sentralt i hovedområdet.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene, der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I maritim innredning forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Muntlige ferdigheter og å kunne skrive i maritim innredning innebærer å kommunisere med ulike samarbeidspartnere fra ulike fagområder og å diskutere og vurdere faglige løsninger og arbeidsprosesser. Det innebærer også å dokumentere arbeidsprosesser fram til ferdige produkter.

Å kunne lese i maritim innredning innebærer å forstå fagspesifikke tekster og instruksjoner, å finne fram til relevant informasjon i faglitteratur og aktuelle lover og forskrifter. Det innebærer også å kunne forklare og bruke spesifikasjoner, tegninger og produktbeskrivelser, arbeidsbeskrivelser og skisser fra kunder.

Å kunne regne i maritim innredning innebærer å utføre beregninger og vurdere mengder, størrelser, tid og kostnader. Det innebærer også å ta mål, beregne høyder og vinkler og bruke tilpasset målestokk.

Digitale ferdigheter i maritim innredning vil si å bruke dem i forbindelse med digitalstyrt produksjonsutstyr, planlegging, produksjon, dokumentasjon, kvalitetssikring og kommunikasjon. Det innebærer også bruk av digitale verktøy til måling, beregning og tegning.

Kompetansemål

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende regelverk og preaksepterte løsninger
  • utføre og dokumentere arbeid etter tegninger og beskrivelser
  • bygge innvendige konstruksjoner av materialer egnet for maritim innredning
  • utføre membranarbeid og flisarbeid i våtrom etter gjeldende krav
  • montere egne skott og taksystemer for fabrikkproduksjonsområder
  • montere forskjellige typer stillas
  • velge ut, bruke og vedlikeholde ulike typer verktøy, maskiner, måleverktøy og annet utstyr tilpasset arbeidsoppgave
  • gjøre greie for ulike metoder og prosesser for støping og materialforming
  • utføre arbeid i samsvar med kvalitetsstyringssystemer i maritim innredning
  • utføre arbeidet i tråd med HMS-krav
  • lage planer for arbeidsoppgaver og materialbehov i henhold til arbeidsbeskrivelser
  • utføre brann- og isolasjonsarbeid i henhold til gjeldende brannklassifisering og etter brann- og isolasjonsplan
  • utføre ulike komplette dørksystemer etter gjeldende brann og støykrav
  • utføre ulike deleskottsystemer og himlingskonstruksjoner etter modulplan og gjeldende klassifisering
  • montere bysseinnredning og -utstyr, kjøle- og fryserom
  • montere og tilpasse møblering etter interiørplan
  • utføre støyisolering av skott og underdekke med ulike produkter for reduksjon av strukturstøy
  • montere ventiler, vinduer og dører etter gjeldende brann og støykrav
  • velge materialer for bearbeiding ut fra arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • utføre ulike typer tynnplatearbeid i maskinrom og uteområder
  • programmere og redigere CNC-program for maskiner og utstyr
  • velge og bruke sammenføyningsmetoder etter arbeidsbeskrivelser
  • gjøre rede for spenningsrekka og konsekvensene av å sette sammen ulike materialer med omsyn til korrosjon
  • utføre stropping, anhuking og signalgiving etter gjeldende regelverk

Bransje- og materiallære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for innredningsfagets historiske utvikling og plass i samfunnet
  • gjøre rede for innholdet i relevant nasjonalt og internasjonalt regelverk som gjelder for oppdragsgivers rettigheter og plikter
  • utføre profesjonell kundebehandling og service
  • drøfte fagets etiske retningslinjer
  • drøfte betydningen av samhandling mellom ulike yrkesgrupper innen maritim innredning
  • gjøre rede for ulike typer materialer som er egnet til maritim innredning, og hvilke miljøhensyn en må ta i en framtidig bærekraftig utvikling innen skipsindustrien
  • bruke produktdatablader i arbeidet med ulike materialer
  • tegne skisser og lage enkle konstruksjonstegninger
  • bruke verne- og sikkerhetsutstyr i tråd med HMS-krav

Dokumentasjon og kvalitet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • kontrollere og dokumentere utført arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, og gjeldende prosedyrer og kvalitetssikringssystemer
  • registrere avvik, utarbeide avviksrapporter og gjennomføre korrigerende tiltak
  • utføre beregninger knyttet til materialforbruk og valg av utstyr
  • utføre kildesortering og avfallshåndtering i tråd med rutiner og gjeldende regelverk
  • bruke informasjons- og beslutningssystemer og gjøre rede for bedriftens organisering
  • planlegge, beskrive og utføre eget arbeid i tråd med planer, prosedyrer, tegninger, dokumentasjon og standarder
  • vurdere økonomiske konsekvenser av metode- og materialvalg

Vurdering

Vg3 maritim innredning

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Produksjon

Bransje- og materiallære

Dokumentasjon og kvalitet

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 5 dager.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!