Læreplan i ortopediteknikkfaget Vg3 / opplæring i bedrift (ORT3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. desember 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og vidaregåande opplæring (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Formål

Ortopediteknikkfaget dreier seg om framstilling, vedlikehold og reparasjon av ortopediske hjelpemidler. Økt levealder, moderne levevaner og større krav til aktiv deltakelse i samfunnet gjør at behovet for fagets tjenester øker. Faget skal bidra til å bedre livskvaliteten for personer med redusert funksjonsevne.

Ortopediteknikeren deltar ved tilpasning og utprøving av ortopediske hjelpemidler, i samarbeid med bl.a. ortopediingeniører, leger, fysioterapeuter og ergoterapeuter. Opplæringen skal bidra til økt bevissthet om design, flerdimensjonal form, kvalitet og funksjon. Opplæringen skal dessuten gi erfaring i bruk av ulike materialer og metoder. Videre skal opplæringen fremme samhandling med ulike yrkesgrupper og med mennesker i ulike livssituasjoner og med ulik kulturbakgrunn.

Opplæringen i faget skal legge vekt på planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeidsoppgaver i tråd med brukerens behov og gjeldende regelverk. Opplæringen skal bidra til at den enkelte utvikler praktiske ferdigheter og faglig innsikt knyttet til framstilling, vedlikehold og reparasjon av ortopediske hjelpemidler.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittelen er ortopeditekniker.

Struktur

Ortopediteknikkfaget består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

Helsefremmende arbeid

Kommunikasjon og samhandling

Yrkesutøvelse

Hovedområder

Helsefremmende arbeid

Hovedområdet handler om sammenhenger mellom helse, levevaner og funksjonsevne. Videre handler det om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon og redusert førlighet, aktivitetsnivå og ulike funksjonshemminger.

Kommunikasjon og samhandling

Hovedområdet handler om kommunikasjon og samhandling med brukere i ulike livssituasjoner og med ulik kulturbakgrunn. Videre inngår service, brukermedvirkning og konflikthåndtering.

Yrkesutøvelse

Hovedområdet handler om planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon ved framstilling, vedlikehold og reparasjon av ortopediske hjelpemidler. Utvikling av ortopediske hjelpemidler og bruk av maskiner, verktøy og materialer inngår i hovedområdet. Det handler også om hygiene og smittevern. Materialkunnskap og produktenes funksjonalitet og estetiske utforming inngår. Hovedområdet dekker videre regelverk knyttet til ortopediske hjelpemidler, taushetsplikt og personvern. Krav til sikkerhet ved håndtering av stoffer, materialer og verktøy inngår også.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I ortopediteknikkfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i ortopediteknikkfaget innebærer å bruke relevante faguttrykk ved formidling av informasjon, presentasjoner og dokumentasjon av arbeidsoppgaver.

Å kunne lese i ortopediteknikkfaget innebærer å sette seg inn i arbeidsinstrukser, manualer og relevant faglitteratur.

Å kunne regne i ortopediteknikkfaget innebærer å utføre material- og styrkeberegninger og å vurdere kostnader.

Å kunne bruke digitale verktøy i ortopediteknikkfaget vil si å innhente, bearbeide og utveksle informasjon og dokumentasjon. Det innebærer også å dokumentere produksjonsmetoder og materialvalg. Dessuten innebærer det å kunne utøve kildekritikk og ha kjennskap til personvern og opphavsrett.

Kompetansemål

Etter Vg3

Helsefremmende arbeid

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte sammenhenger mellom helse, levevaner og funksjonsevne
  • drøfte hvordan ortopediske hjelpemidler kan bedre aktivitetsnivået hos mennesker med redusert førlighet
  • gjøre rede for kroppens bevegelsesapparat og biomekanikk
  • drøfte fysiske og psykiske utfordringer knyttet til ulike funksjonshemminger

Kommunikasjon og samhandling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • kommunisere og samhandle med brukere i ulike livssituasjoner og med ulik kulturbakgrunn
  • bruke ulike strategier for konflikthåndtering
  • yte service til brukere
  • drøfte etiske dilemmaer i ortopediteknikkfaget
  • veilede i bruk av ortopediske hjelpemidler
  • drøfte hva brukermedvirkning innebærer, og vise dette i yrkesutøvelsen

Yrkesutøvelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere konstruksjon og framstilling av ortopediske hjelpemidler
  • justere og vedlikeholde ortopediske hjelpemidler i samarbeid med ortopediingeniører, leger, fysioterapeuter og ergoterapeuter
  • begrunne valg av materialer og teknikker for utvikling av ortopediske hjelpemidler
  • velge design og flerdimensjonal form, kvalitet og funksjon ved utforming av ortopediske hjelpemidler
  • utforme og framstille ortopediske hjelpemidler ut fra brukernes estetiske og funksjonelle behov og økonomi og begrunne konsekvenser av ulike valg
  • gjennomføre tiltak for god hygiene og smittevern i tråd med gjeldende regelverk
  • bruke og vedlikeholde utstyr, verktøy og maskiner
  • dokumentere, kvalitetssikre og videreutvikle arbeidsmetoder og produkter
  • bruke regelverk knyttet til ortopediske hjelpemidler og informere om refusjonsordninger og saksgang ved søknader
  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper
  • følge gjeldende regelverk for taushetsplikt og personvern
  • følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, bruke verneutstyr og vise sikker håndtering av kjemiske stoffer
  • bruke digitale verktøy i arbeidet

Vurdering

Vg3 ortopediteknikkfaget

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Helsefremmende arbeid

Kommunikasjon og samhandling

Yrkesutøvelse

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!