Læreplan i instruksjon og ledelse - programfag i utdanningsprogram for musikk, dans, drama, programområde for musikk (MUS7-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2021-07-31T00:00:00 +2

Formål

Et levende musikkliv er avhengig av godt lederskap. Programfaget instruksjon og ledelse skal bidra til at det frivillige musikkliv tilføres kompetanse innen ensembleledelse og produksjonsledelse. Det skal også bidra til rekruttering til høyere musikkutdanning og ulike oppgaver innen ledelse og produksjon.

Instruksjon og ledelse skal legge grunnlag for den enkeltes utvikling som leder og formidler. Programfaget skal bidra til å utvikle evne til samhandling og til å forstå rollen som musikalsk leder og produksjonsleder på måter som fremmer et variert repertoar og allsidige musikalske uttrykk.

Det skal legges vekt på praktisk erfaring med tilrettelegging og gjennomføring av musikkaktiviteter og produksjoner.

Struktur

Programfaget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.

Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområder:

Programfag

Hovedområder

Instruksjon og ledelse

Ensembleledelse

Produksjonsledelse

Hovedområder

Ensembleledelse

Hovedområdet omfatter dirigering og partiturforståelse på et grunnleggende nivå. Oppvarming, klang, intonasjon og formidling av musikalske intensjoner, repertoarvalg og ledelse av musikkaktiviteter er sentralt.

Produksjonsledelse

Hovedområdet dreier seg om planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av produksjoner og aktiviteter for ulike målgrupper. Forvaltning av opphavsrett, finansieringsmuligheter og musikkfaglig kompetanse som grunnlag for næringsvirksomhet, er sentralt.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.

Instruksjon og ledelse: 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I instruksjon og ledelse forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i instruksjon og ledelse innebærer å kommunisere og uttrykke egne intensjoner verbalt og visuelt.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i instruksjon og ledelse innebærer å bruke egnet musikknotasjon og å utarbeide planer, søknader og dokumentasjon.

Å kunne lese i instruksjon og ledelse innebærer å forstå og tolke noter, tekst, tegn og symboler.

Å kunne regne i instruksjon og ledelse innebærer å arbeide med ulike taktarter og musikkens form og rytme. Det innebærer også regnskap og budsjettarbeid.

Å kunne bruke digitale verktøy i instruksjon og ledelse innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere ved hjelp av tilgjengelig digitalt utstyr.

Kompetansemål

Instruksjon og ledelse

Ensembleledelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • instruere og lede kor og instrumentalensembler med et variert repertoar
  • formidle musikalske uttrykk
  • beherske grunnleggende takteringsfigurer
  • gi veiledning ut fra notebildet og egne intensjoner i en øvingssituasjon
  • lede øvelser for oppvarming, klang og intonasjon
  • bruke partitur som utgangspunkt for praktisk arbeid
  • velge repertoar for ulike ensembler og vurdere vanskegrad
  • beskrive ulike lederroller og drøfte forhold som er viktige for ledelse av musikkaktiviteter

Produksjonsledelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lede planlegging og gjennomføring av produksjoner
  • planlegge og vurdere repertoar, arrangement og presentasjonsform for ulike målgrupper
  • gi og ta konstruktiv kritikk og fremme samarbeidsevne, toleranse og flerkulturell forståelse i produksjonsledelse
  • gjøre rede for hovedprinsipper i forvaltning av opphavsrett
  • gi eksempler på ulike muligheter for finansiering av produksjoner
  • bruke musikkfaglig kompetanse som grunnlag for næringsvirksomhet
  • bruke digitale verktøy i planlegging, dokumentasjon og gjennomføring av produksjoner

Vurdering

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Instruksjon og ledelse

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Instruksjon og ledelse

Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Instruksjon og ledelse

Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!