Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2
Formål
Som kunst- og kulturfag har musikk lange tradisjoner. Musikkens mange funksjoner i ulike samfunn og til ulike tider gir et godt bilde av menneskers liv og virksomhet. Kunnskap om musikkens historie kan være med på å sette nåtid og fortid i perspektiv og være et viktig bidrag til å forklare dagens musikalske uttrykksformer.
Musikk i perspektiv skal bidra til å fremme forståelse av musikkens utvikling og ulike funksjoner. Kjennskap til musikkens kunstneriske uttrykksformer skal bidra til å utvikle fantasi og kreativitet. Samtidig skal den enkeltes analytiske kompetanse utvikles og styrkes ved at opplæringen legger vekt på symbolforståelse og evne til å se strukturer og former.
Programfaget skal ivareta den teoretiske og orienterende dimensjonen i programområdet musikk, og kjennskap til musikkens uttrykksmåter og kontekst skal medvirke til dypere forståelse i de utøvende programfagene. Musikk i perspektiv skal dekke det tradisjonelt musikkorienterende fagområdet og gi grunnleggende kompetanse innenfor generell musikkteori, lytteteknikker og sjanger- og stilhistorie. Valgfrihet i arbeidet med fordypningsemner skal gi mulighet for tilpasning til lokalt kulturliv og utøvende sjangrer.
Struktur
Musikk i perspektiv består av to programfag: musikk i perspektiv 1 og musikk i perspektiv 2.
Musikk i perspektiv 2 bygger på musikk i perspektiv 1.
Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | |
Musikk i perspektiv 1 | Lyttetrening | Musikkhistorie |
Musikk i perspektiv 2 | Musikkhistorie | Musikkhistorisk fordypning |
Hovedområder
Lyttetrening
Hovedområdet omfatter ulike lytteteknikker og refleksjon over forhold som påvirker musikkopplevelsen. Identifisering og beskrivelse av musikkens grunnleggende elementer og karakteristiske musikkhistoriske trekk er sentralt.
Musikkhistorie
Hovedområdet omfatter hovedlinjene i musikkhistorien. Det blir lagt vekt på ulike musikalske ytringsformer, norsk og samisk kulturarv, kulturforståelse, toleranse og respekt for musikk som brobygger i et flerkulturelt og globalt perspektiv. Hovedområdet omfatter også musikkens funksjon og plass i samfunnet til ulike tider.
Musikkhistorisk fordypning
Hovedområdet handler om et relevant musikkfaglig begrepsapparat innen utvalgte områder innen musikk. Sammenlignende tilnærmingsmåter, utviklingslinjer og fellestrekk på tvers av sjangrer og stilhistoriske epoker er sentralt.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Musikk i perspektiv 1: 140 årstimer
Musikk i perspektiv 2: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I musikk i perspektiv forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i musikk i perspektiv innebærer å sette ord på kunstopplevelser og tolkninger. Det innebærer også musikalsk formidling og kommunikasjon.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i musikk i perspektiv innebærer å drøfte, vurdere og gjøre stilistiske sammenligninger. Skriveferdigheter inngår i musikkanalyser og som grunnlag for lytteferdigheter, innlevelsesevne og fabuleringsevne.
Å kunne lese i musikk i perspektiv innebærer tilegnelse av musikkfagets sentrale historiske utviklingslinjer som grunnlag for stilforståelse og utøvelse. Lesing av tekst, noteskrift, tegn og symboler er utgangspunkt for refleksjon over musikk som klingende fenomen og sentralt for avkodingsferdigheter og konsentrasjonsevne.
Å kunne regne i musikk i perspektiv innebærer å forholde seg til aritmetiske grunnforhold, som todeling og tredeling. Det inngår også som grunnlag for å forstå komponeringsteknikker, harmoniske strukturer og transponering.
Å kunne bruke digitale verktøy i musikk i perspektiv innebærer å benytte digitale informasjonskilder, tekstbehandlingsprogram og ulike kommunikasjons- og presentasjonsverktøy.
Kompetansemål
Musikk i perspektiv 1
Lyttetrening
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive og reflektere over egen opplevelse av musikk fra ulike sjangrer og epoker
- beherske ulike lytteteknikker
- identifisere og beskrive musikkens elementer med utgangspunkt i eksempler fra musikkhistorien, auditivt og ved hjelp av notebilde
- gjenkjenne sentrale instrumenter og besetningstyper i forskjellige musikalske sjangrer og epoker
Musikkhistorie
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive hovedlinjene i musikkhistorien fra middelalderen og fram til 1900, med vekt på norsk og europeisk kunstmusikk, samisk musikk og norsk folkemusikk
- beskrive og reflektere over karakter og stilistiske virkemidler i musikk fra middelalderen og fram til 1900
- gjenkjenne og beskrive sentrale komposisjonstyper, former og besetninger i musikk fra middelalderen og fram til 1900
- dokumentere kunnskap om sentrale komponister, stilskapere, utøvere og et utvalg verk fra middelalderen og fram til 1900
- sette musikk fra middelalderen og fram til 1900 inn i en politisk, økonomisk, sosial og kulturell kontekst
Musikk i perspektiv 2
Musikkhistorie
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive hovedlinjene i musikkhistorien fra 1900 fram til i dag, med vekt på norsk og europeisk kunstmusikk, samisk musikk, norsk folkemusikk og rytmisk musikk
- drøfte karakteristiske trekk og stilistiske virkemidler i musikk
- gjenkjenne og beskrive sentrale sjangrer, former og besetninger i musikk fra 1900 og fram til i dag
- dokumentere kunnskap om sentrale komponister, stilskapere, utøvere og et utvalg verk fra 1900 og fram til i dag
- sette musikk fra 1900 og fram til i dag inn i en politisk, økonomisk, sosial og kulturell kontekst
Musikkhistorisk fordypning
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- dokumentere kunnskap innen to valgte fordypningsemner gjennom muntlig og skriftlig presentasjon
- beherske et relevant musikkfaglig begrepsapparat
- sammenligne og drøfte stiltrekk ved musikk fra ulike sjangrer eller stilarter
Vurdering
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Musikk i perspektiv 1 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Musikk i perspektiv 2 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Musikk i perspektiv 1 | Elevene kan trekkes ut til skriftlig eller muntlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Musikk i perspektiv 2 | Elevene kan trekkes ut til skriftlig eller muntlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Musikk i perspektiv 1 | Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Musikk i perspektiv 2 | Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven