Læreplan i maritim elektrikerfaget opplæring i bedrift (MEL4-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2023

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 20. januar 2017 etter delegasjon i brev av 13. september 2013 fra Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringen (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2018-08-01T00:00:00 +2

Formål

Maritim elektrikerfaget skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen installasjon og vedlikehold på elektriske, elektroniske og digitale systemer for skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. Maritim elektriker skal også kunne jobbe innenfor industri, helsevesen, næringsvirksomhet og boliger. Kravene imøtekommes med godt kvalifiserte elektrikere til å installere, kontrollere og vedlikeholde systemene med tilhørende utstyr. Gode tekniske og økonomiske løsninger vil tilfredsstille samfunnets teknologiske krav.

Opplæringen i det maritim elektrikerfaget skal utvikle den enkeltes evne til helhetstenkning, analyse og system- og sikkerhetsforståelse. Den skal utvikle lærlingens evne til å tenke helhetlig, fremme system- og sikkerhetsforståelse og evne til omstilling. Elektrikerfaget skal øke bevisstheten hos lærlingen om lokale, nasjonale og globale miljøutfordringer knyttet til bedre ressursutnyttelse og en bærekraftig utvikling.

Utdanningen gjennomføres i samsvar med de til enhver tid gjeldende nasjonale og internasjonale bestemmelser for utdanningen av maritime elektrikere.

Opplæringen i det maritime elektrikerfaget skal legge vekt på opplevelse, innsikt og bevisste valg knyttet til vedlikehold av fartøyer. Videre skal opplæringen legge vekt på oppdaging, utprøving, innsikt og bevisste valg knyttet til elenergisystemer, tele-, data- og sikkerhetssystemer og automatiserte systemer med tilhørende utstyr. Sikkerhetsforståelse og grunnleggende forståelse av gjeldende regelverk skal være sentrale elementer i opplæringen. Den skal fremme selvstendighet og samarbeid med andre i og utenfor eget fagområde. Videre skal det legges vekt på serviceinnstilling og evne til å kommunisere med kollegaer. Nøyaktighet, kreativitet og løsningsorientering i utførelsen av arbeidet skal være sentrale faktorer.

Det maritime elektrikerfaget skal opparbeide evnen til gjennomgående planlegging, dokumentasjon, system- og utstyrsforståelse og utvikling av læringsstrategier i virkelighetsnære arbeidsoppdrag. Dette skal danne grunnlaget for videre refleksjon, fordypning og spesialisering og fungere som byggesteiner for en livslang utviklings- og læringsprosess.

Opplæringen gjennomføres i samsvar med den internasjonale konvensjonen om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 (STCW) med endringer, herunder fagopplæring etter regel III/6 og sikkerhetsfamiliarisering etter regel VI/1, VI/2 og VI/2.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittelen er maritim elektriker. Fagbrevet danner grunnlag for å kunne søke om sertifikat som skipselektrikeroffiser

Struktur

Maritim elektrikerfaget består av fire hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg4

Elenergisystemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Automatiserte systemer

Organisasjon og ledelse

Hovedområder

Elenergisystemer

Hovedområdet omfatter planlegging og installasjon av elektrotekniske anlegg som er beregnet for bolig, helse og omsorg, kontor, forretnings- og servicenæring, landbruk, olje og industri og sjøfart. I hovedområdet inngår også å dokumentere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke og utføre vedlikehold og reparasjon på anleggene. Integrert i faget er elsikkerhet, elektrotekniske beregninger og begreper, måleteknikk, bruk av håndverktøy, elektrisk drevne verktøy og digitale verktøy.

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Hovedområdet omfatter planlegging og installasjon av sikkerhets- og kommunikasjonsanlegg som er beregnet for bolig, helse og omsorg, kontor, forretnings- og servicenæring, landbruk, olje og industri og sjøfart. Videre inngår det å dokumentere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke og utføre vedlikehold og reparasjon på anleggene. Integrert i faget er elsikkerhet, elektrotekniske beregninger og begreper, måleteknikk og bruk av håndverktøy, elektrisk drevne verktøy og digitale verktøy.

Automatiserte systemer

Hovedområdet omfatter planlegging og installasjon av automatiserte anlegg som er beregnet for bolig, helse og omsorg, kontor, forretnings- og servicenæring, landbruk, olje og industri og sjøfart. Det inngår videre å dokumentere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke og utføre vedlikehold og reparasjon på anleggene. Integrert i faget er elsikkerhet, elektrotekniske beregninger og begreper, måleteknikk og bruk av håndverktøy, elektrisk drevne verktøy og digitale verktøy.

Organisasjon og ledelse

Hovedområdet omfatter bidrag til sikkerhet for skipet og personellet om bord. Videre skal sikkerhetskravene oppfylles for å hindre forurensning. Sentralt er forebygging, begrensning og brannslukking om bord. Betjening av livredningsredskaper og førstehjelp inngår, samt ferdigheter i lederskap og lagarbeid.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. For det maritime elektrikerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Muntlige ferdigheter og å kunne skrive i maritim elektrikerfaget innebærer å formulere seg presist i faglige diskusjoner med kunder, kollegaer og fagfolk fra andre fagområder.

Å kunne lese i maritim elektrikerfaget innebærer å forstå ulike fagtekster som sikrer at arbeidet til enhver tid utføres i tråd med gjeldende regelverk, anbefalinger og kundenes behov.

Å kunne regne i maritim elektrikerfaget innebærer å utføre beregninger i planleggingen, foreta og vurdere dimensjoneringer i systemene, vurdere måleresultater og forstå sammenhengen i elektriske kretser og systemer. Det innebærer også å foreta enkle økonomiske beregninger knyttet til pristilbud til kunder og egen lønn i produktivitetssystemer.

Digitale ferdigheter i maritim elektrikerfaget innebærer å foreta informasjonssøk og beregninger og produsere tekniske og økonomiske underlag på systemer og enheter. Digitale verktøy brukes også til programmering, konfigurering og feilsøking.

Kompetansemål

Etter opplæring i bedrift

Elenergisystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge, lastfordele og omkoble generatorer
  • koble og bryte forbindelsen mellom hovedtavler og fordelingstavler
  • følge sikkerhetskrav for arbeid på elektriske anlegg om bord
  • vedlikeholde og reparere utstyr på elektriske anlegg, fordelingstavler, elektriske motorer, generatorer og likestrømsanlegg og –utstyr
  • påvise elektrisk svikt, finne feil og gjennomføre tiltak for å hindre skade
  • vedlikeholde og reparere kontroll- og sikkerhetssystemer på hotellutstyr
  • vurdere tilstanden til elektriske og elektroniske systemer som brukes i brann- og eksplosjonsfarlige områder
  • gjennomføre sikre vedlikeholds- og reparasjonsrutiner
  • oppdage feilfunksjoner i maskineriet, lokalisere feil og iverksette tiltak for å hindre skade
  • vedlikeholde og reparere elektriske, elektroniske anlegg og kontrollsystemer på utstyr for dekksmaskineri og lasthåndtering
  • teste, finne feil og vedlikeholde og gjenopprette elektrisk og elektronisk kontrollutstyr til driftstilstand
  • gjennomføre prosedyrer for å isolere utstyr med tilhørende systemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • vedlikeholde brobasert, maskinrombasert og kommersielt datautstyr
  • drifte alle interne kommunikasjonssystemer om bord
  • vedlikeholde og reparere navigasjonsutstyr på broen og skipets kommunikasjonssystemer
  • følge vedlikeholdsrutinene for navigasjonsutstyr og interne og eksterne kommunikasjonssystemer

Automatiserte systemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • vurdere tilstanden til og vedlikeholde alarm- og overvåkingssystemer med tilhørende utstyr
  • vurdere tilstanden til og vedlikeholde elektrohydrauliske og elektropneumatiske kontrollsystemer
  • overvåke driften av automatiske kontrollsystemer på framdrifts- og hjelpemaskineri
  • klargjøre kontrollsystemer på framdrifts- og hjelpemaskineri for drift
  • teste og vedlikeholde utstyr som overvåkningssystemer, automatiske betjeningsinnretninger og verneinnretninger
  • vedlikeholde og reparere automasjons- og kontrollsystemer på hovedframdrifts- og hjelpemaskineri
  • overvåke driften av elektriske og elektroniske anlegg og kontrollsystemer
  • forstå driften av maskintekniske anlegg

Organisasjon og ledelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke engelsk skriftlig og muntlig som arbeidsspråk
  • følge prosedyrer for å forebygge, iverksette tiltak og hindre forurensing av miljøet
  • praktisere enkle prinsipper for ledelse, motivasjon og opplæring av personell om bord
  • følge prinsipper for styring av arbeidsoppgaver
  • følge prinsipper for situasjons- og risikovurdering
  • ta personlig og sosialt ansvar

Vurdering

Opplæring i bedrift for maritim elektriker

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Elenergisystemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Automatiserte systemer

Organisasjon og ledelse

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres over minst seks virkedager.

Fagprøven skal gjennomføres i samsvar med kravene i regel III/6 i den internasjonale konvensjonen om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 med endringer (STCW).

Før fagprøven må alle ha bestått eksamen på Vg4-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt. Alle må også dokumentere gjennomført opplæring i samsvar med Sjøfartsdirektoratets krav om grunnleggende og videregående sikkerhetsopplæring.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp til og med Vg2, må i tillegg ha bestått eksamen på Vg2-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp på Vg3, må i tillegg ha:

  • bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

  • bestått eksamen i organisasjon og ledelse på Vg3. Eksamen utarbeides lokalt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!