Programområde for maritim elektriker - Læreplan i felles programfag Vg3 (MEL3-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 20. januar 2017 etter delegasjon i brev av 13. september 2013 fra Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringen (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2017-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2

Formål

Maritim elektrikerfaget skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen installasjon og vedlikehold på elektriske, elektroniske og digitale systemer for skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. De skal også kunne jobbe innenfor ulike næringer som industri, helsevesen og boliger. De faglige kravene fra myndigheter og oppdragsgivere skal oppfylles med godt kvalifiserte elektrikere til å installere, kontrollere og vedlikeholde systemer med tilhørende utstyr. Gode tekniske og økonomiske løsninger skal tilfredsstille samfunnets teknologiske krav.

Opplæringen skal fremme en helhetlig system- og sikkerhetsforståelse og evnen til omstilling. Den skal øke bevisstheten om lokale, nasjonale og globale miljøutfordringer knyttet til bedre ressursutnyttelse og en bærekraftig utvikling.

Opplæringen gjennomføres i samsvar med de til enhver tid gjeldende nasjonale og internasjonale bestemmelser.

Den skal legge vekt på opplevelse, innsikt og bevisste valg knyttet til installasjon og vedlikehold. Sikkerhetsforståelse og grunnleggende forståelse av gjeldende regelverk skal være sentrale elementer i opplæringen. Den skal fremme selvstendighet og samarbeid med andre i og utenfor eget fagområde. Videre skal den legge vekt på serviceinnstilling og evne til å kommunisere med kollegaer og bransjepersonell. Nøyaktighet, kreativitet og løsningsorientering i utførelsen av arbeidet skal være sentrale faktorer.

Ved å opparbeide grunnleggende fagkompetanse og systemforståelse i faget legges grunnlaget for en livslang utviklings- og læringsprosess.

Opplæringen gjennomføres i samsvar med den internasjonale konvensjonen om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 (STCW) med endringer, herunder fagopplæring etter regel III/6 og sikkerhetsfamiliarisering etter regel VI/1, VI/2, VI/3 og VI/4.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittelen er maritim elektriker. Fagbrevet danner grunnlag for å kunne søke om sertifikat som skipselektrikeroffiser.

Struktur

Maritim elektrikerfaget består av fire programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over programfagene:

Årstrinn

Programfag

Vg3

Elenergisystemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Automatiserte systemer

Organisasjon og ledelse

Beskrivelse av programfagene

Elenergisystemer

Programfaget omfatter planlegging og installasjon av elektrotekniske anlegg som er beregnet for skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. I tillegg til områdene helse og omsorg, kontor, forretnings- og servicenæring, landbruk, olje, industri og bolig. I hovedområdet inngår også å dokumentere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke og utføre vedlikehold og reparasjon på anleggene. Integrert i faget er elsikkerhet, elektrotekniske beregninger og begreper, måleteknikk, bruk av håndverktøy, elektrisk drevne verktøy og digitale verktøy.

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Programfaget omfatter planlegging og installasjon av sikkerhets- og kommunikasjonsanlegg som er beregnet for skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. I tillegg omfatter det områdene helse og omsorg, kontor, forretnings- og servicenæring, landbruk, olje, industri og bolig. Videre inngår det i faget å dokumentere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke og utføre vedlikehold og reparasjon på anleggene. Integrert i faget er elsikkerhet, elektrotekniske beregninger og begreper, måleteknikk og bruk av håndverktøy, elektrisk drevne verktøy og digitale verktøy.

Automatiserte systemer

Programfaget omfatter planlegging og installasjon av automatiserte anlegg som er beregnet for skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. I tillegg omfatter det områdene helse og omsorg, kontor, forretnings- og servicenæring, landbruk, olje, industri og bolig. Det inngår videre i faget å dokumentere, sette i drift, funksjonsteste, feilsøke og utføre vedlikehold og reparasjon på anleggene. Integrert i faget er elsikkerhet, elektrotekniske beregninger og begreper, måleteknikk og bruk av håndverktøy, elektrisk drevne verktøy og digitale verktøy.

Organisasjon og ledelse

Programfaget omfatter bidrag sikkerhet for skipet og personellet om bord. Videre skal sikkerhetskravene oppfylles for å hindre forurensning. Sentralt er forebygging, begrensning og brannslukking om bord. Betjening av livredningsredskaper og førstehjelp hører med, samt kunnskaper om lederskap og lagarbeid. Bruk av engelsk som arbeidsspråk inngår i faget.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.

Vg3

Elenergisystemer: 470 årstimer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer: 115 årstimer

Automatiserte systemer: 195 årstimer

Organisasjon og ledelse: 145 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. For det maritime elektrikerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Muntlige ferdigheter og å kunne skrive i maritim elektrikerfaget innebærer å formulere seg presist i faglige diskusjoner med kunder, kollegaer og fagfolk fra andre fagområder.

Å kunne lese i maritim elektrikerfaget innebærer å forstå ulike fagtekster som sikrer at arbeidet til enhver tid utføres i tråd med gjeldende regelverk, anbefalinger og kundenes behov.

Å kunne regne i maritim elektrikerfaget innebærer å utføre beregninger i planleggingen, foreta og vurdere dimensjoneringer i systemene, vurdere måleresultater og forstå sammenhengen i elektriske kretser og systemer.

Digitale ferdigheter i maritim elektrikerfaget innebærer å foreta informasjonssøk, beregninger og produsere tekniske og økonomiske underlag på systemer og enheter. Digitale ferdigheter brukes også til programmering, konfigurering og feilsøking.

Kompetansemål

Elenergisystemer

Elenergisystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare farene og etterleve forholdsreglene som må tas ved drift av kraftanlegg med over 1 000 volt
  • koble, lastfordele og omkoble generatorer
  • gjøre rede for drift og vedlikehold av høyspenningsanlegg
  • gjøre rede for sikkerhetstiltak og –rutiner
  • gjøre rede for elektrisk framdrift av skip, elektriske motorer og kontrollsystemer
  • sette i drift og kunne vedlikeholde høyspenningsanlegg og forklare faren som følger av driftsspenning på mer enn 1 000 volt
  • følge gjeldende sikkerhetskrav for arbeid på elektriske anlegg om bord
  • gjøre rede for elektriske og elektroniske systemer som brukes på brannfarlige områder
  • forklare mulige feilfunksjoner i maskineriet og foreslå tiltak for å hindre skade
  • redegjøre for og vurdere ulike elektriske fordelingssystemer med tilhørende målearrangement og jordingssystemer, og planlegge, montere, sette i drift og dokumentere minst to av fordelingssystemene fra inntak til belastning
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere installasjon basert på ulike installasjonsmetoder med ulike elektriske belastningstyper og effektuttak
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere ulike varme- og belysningssystemer
  • redegjøre for og vurder energikostnader ved bruk av tekniske løsninger og alternative energibærere, planlegge, montere, sette i drift og dokumentere elektriske ENØK-tiltak og ivareta byggtekniske krav
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere batteri og akkumulatorsystemer
  • redegjøre for, vurdere og velge riktig materiell knyttet til elektriske installasjonssystemer
  • redegjøre for og vurdere de ulike beskyttelsesgradene for utstyr og komponenter mot inntrenging av væsker, damp, gass, støv og liknende, og planlegge, montere, sette i drift og dokumentere minst tre av beskyttelsesgradene
  • redegjøre for, vurdere og identifisere elektriske støykilder i elenergisystemer og planlegge, montere, sette i drift og dokumentere tiltak for å redusere støypåvirkning
  • feilsøke på elenergisystemer og utstyr med hensyn til koblings- og driftsfeil og loggføre feilsøkingsarbeidet
  • måle elektriske størrelser i elenergisystemer og utstyr og vurdere måleresultatene
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere eget arbeid knyttet til kontroll og vedlikeholdssystemer i samsvar med bedriftens internkontrollsystem og kundens spesifikasjon
  • risikovurdere, funksjonsteste, sluttkontrollere og dokumentere arbeidet som utføres på elenergisystemer og utstyr, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
  • utføre arbeidene på elenergisystemer og utstyr fagmessig, nøyaktig og anvende gjeldende regelverk og produsentenes tekniske dokumentasjoner for å ivareta krav til elsikkerhet og anleggssikkerhet og krav i sikkerhetsforskriften
  • utføre arbeidet på elenergisystemer i samsvar med rutiner for kvalitetssikring og helse, miljø og sikkerhet og foreslå forbedringer på rutiner og prosedyrer
  • bruke håndverktøy og elektrisk drevne verktøy i samsvar med brukerveiledning og benytte påkrevd verneutstyr
  • følge bedriftens rutiner for avfallshåndtering basert på produsentens merking av utstyr og materiell og knytte dette til anleggenes planlagte levetid i et miljøperspektiv
  • bruke faglig presist språk om elenergisystemer og utstyr, tilpasset brukere, supportpersonell, kollegaer og representanter fra andre fagområder
  • lese og forklare ulike tegninger, skjemaer og veiledninger knyttet til elenergisystemer og utstyr
  • redegjøre for bedriftens organisasjonsoppbygning og internkontrollsystem
  • gi brukerne veiledning om elenergisystemer og utstyr
  • dokumentere egen opplæring knyttet til elenergisystemer
  • produsere skjemaer og tegninger ved hjelp av digitale verktøy

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • redegjøre for oppbygging og bruk av datanettverk på skip som bro-, maskinbaserte systemer
  • redegjøre for og vurdere ulike systemer for brann og innbrudd med følere og detektorer, basert på bruksområder, og planlegge, montere, kontrollere, vedlikeholde og dokumentere minst ett system for brannalarm og ett system for innbruddsalarm
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere system for adgangskontroll
  • redegjøre for og vurdere ulike interne nett basert på kommunikasjon og signaloverføring for kombinerte data- og telekommunikasjonsanlegg, og planlegge, montere og dokumentere minst ett av systemene
  • redegjøre for og vurder ulike systemer for antenneanlegg for bakke- og satellittbasert kringkasting, og planlegge, montere og dokumentere minst ett av systemene
  • redegjøre for, vurdere og velge riktig materiell knyttet til tele-, data- og sikkerhetssystemer
  • redegjøre for, vurdere og identifisere elektriske støykilder i tele-, data- og sikkerhetssystemer, og planlegge, montere, sette i drift og dokumentere tiltak for å redusere støypåvirkning
  • feilsøke på tele-, data- og sikkerhetssystemer og utstyr knyttet til koblingsfeil og loggføre feilsøkingsarbeidet
  • måle elektriske størrelser på tele-, data- og sikkerhetssystemer og utstyr og vurdere måleresultatene
  • risikovurdere, funksjonsteste og sluttkontrollere og dokumentere alt arbeidet som utføres på tele-, data- og sikkerhetssystemer og utstyr, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
  • utføre arbeidene på tele-, data- og sikkerhetssystemer og utstyr fagmessig og nøyaktig og anvende gjeldende regelverk og produsentenes tekniske dokumentasjoner for å ivareta krav til informasjonssikkerhet, elsikkerhet og anleggssikkerhet og krav i sikkerhetsforskriften
  • utføre alt arbeidet på tele-, data- og sikkerhetssystemer i samsvar med rutiner for kvalitetssikring og helse, miljø og sikkerhet og foreslå forbedringer på rutiner og prosedyrer
  • bruke et faglig presist språk om tele-, data- og sikkerhetssystemer og utstyr, tilpasset brukere, supportpersonell, kollegaer og representanter fra andre fagområder
  • lese og forklare ulike tegninger, skjemaer og veiledninger knyttet til tele-, data- og sikkerhetssystemer og utstyr
  • gi brukerveiledning på tele-, data- og sikkerhetssystemer og utstyr
  • dokumentere egen opplæring knyttet til tele-, data- og sikkerhetssystemer

Automatiserte systemer

Automatiserte systemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare instrumentering, alarm- og overvåkingssystemer om bord i skip
  • forklare elektrohydrauliske og elektropneumatiske kontrollsystemer
  • forklare overvåking på drift av elektriske og elektroniske anlegg og kontrollsystemer
  • forklare drift av maskintekniske anlegg
  • forklare varmestrømning, mekanikk og hydromekanikk
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere ulike start- og reguleringsmetoder for motordrifter
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere systemer for nød- og reservestrømsforsyning
  • redegjøre for, vurdere og velge riktig materiell knyttet til automatiserte systemer
  • redegjøre for, vurdere og identifisere elektriske støykilder i automatiserte systemer, og planlegge, montere, sette i drift og dokumentere tiltak for å redusere støypåvirkning
  • risikovurdere, funksjonsteste, sluttkontrollere og dokumentere alt arbeidet som utføres på automatiserte systemer og utstyr, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
  • utføre arbeidene på automatiserte systemer og utstyr fagmessig og nøyaktig og anvende gjeldende regelverk og produsentenes tekniske dokumentasjoner for å ivareta krav til informasjonssikkerhet, elsikkerhet og anleggssikkerhet og til krav i sikkerhetsforskriften
  • utføre alt arbeidet på automatiserte systemer i samsvar med rutiner for kvalitetssikring og helse, miljø og sikkerhet og foreslå forbedringer på rutiner og prosedyrer
  • bruke et faglig presist språk om automatiserte systemer og utstyr, tilpasset brukere, supportpersonell, kollegaer og representanter fra andre fagområder
  • lese og forklare ulike tegninger, skjemaer og veiledninger knyttet til automatiserte systemer
  • gi brukerne veiledning om automatiserte systemer og utstyr
  • dokumentere egen opplæring knyttet til automatiserte systemer

Organisasjon og ledelse

Organisasjon og ledelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke engelsk skriftlig og muntlig som arbeidsspråk
  • dokumentere gjennomført opplæring i samsvar med Sjøfartsdirektoratets krav om grunnleggende og videregående sikkerhetsopplæring
  • forebygge, iverksette tiltak og hindre forurensing av miljøet
  • forklare prinsipper for ledelse, motivasjon og opplæring av personell om bord
  • forklare prinsipper for styring av arbeidsoppgaver
  • forklare prinsipper for situasjons- og risikovurdering
  • ivareta personlig sikkerhet og ta sosialt ansvar

Vurdering

Vg3 maritim elektriker

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Elenergisystemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Automatiserte systemer

Organisasjon og ledelse

Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av de felles programfagene.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Elenergisystemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Automatiserte systemer

Eleven skal opp til en tverrfaglig skriftlig eksamen i disse felles programfagene.

Eksamen blir utarbeidet sentralt og sensureres lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Elenergisystemer

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Automatiserte systemer

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Organisasjon og ledelse

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Elenergisystemer

Tele-, data- og sikkerhetssystemer

Automatiserte systemer

Privatisten skal opp til en tverrfaglig skriftlig eksamen i disse felles programfagene.

Eksamen blir utarbeidet sentralt og sensurert lokalt.

Gjennomgått opplæring etter Sjøfartsdirektoratets krav om grunnleggende og videregående sikkerhetsopplæring skal ikke inngå i grunnlaget for standpunktkarakterene, men dokumenteres med eget kursbevis.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!