Læreplan i valgfaget internasjonalt samarbeid (ISA1-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Kunnskapsdepartementet 8. juni 2012.

Gjelder fra: 2012-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2020-07-31T00:00:00 +2

Formål

Valgfagene skal bidra til at elevene, hver for seg og i fellesskap, styrker lysten til å lære og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid. Valgfagene er tverrfaglige og skal bidra til helhet og sammenheng i opplæringen.

Valgfaget internasjonalt samarbeid skal legge til rette for å utvikle elevenes språkkompetanse gjennom kontakt med ungdom i andre land. Valgfaget gir elevene mulighet til å uttrykke egne meninger om temaer som opptar ungdom, bli hørt og få svar. Ved å kommunisere på engelsk eller et annet fremmedspråk får elevene mulighet til å bruke språket i praksis og utvikle sin forståelse for betydningen av å beherske flere språk. Norsk eller samisk kan brukes i kontakt med elever i de andre nordiske landene.

Valgfaget skal bidra til å øke elevenes innsikt i egen og andres kultur og interesser og til å øke forståelsen for at vi lever i et globalisert samfunn. Gjennom kontakt med ungdom i andre land skal elevene få anledning til å reflektere over egne erfaringer og utvikle respekt og toleranse for andres levesett.

Valgfaget skal bidra til å oppøve elevenes kommunikative språkferdigheter ved at de planlegger og produserer tekster, bilder, lyd- og videofiler og utveksler informasjon. Det skal invitere til å ta i bruk ulike sosiale medier og digitale verktøy.

Valgfaget henter hovedelementer fra engelsk, 2. fremmedspråk og samfunnsfag. Elementer fra norsk/samisk og RLE kan også inngå.

Hovedområder

Valgfaget er strukturert i to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Hovedområder

Kommunikasjon

Samfunn og kultur

Kommunikasjon

Hovedområdet innebærer at elevene skal etablere kontakt og kommunisere med ungdom i andre land gjennom å bruke IKT og multimedia. Hovedområdet omfatter valg og bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsformer, og elevene skal bruke engelsk eller et annet fremmedspråk. Det kan også legges til rette for å bruke norsk eller samisk i kontakten med de nordiske landene. Vurderinger av nettvett, personvern, ytringsfrihet og opphavsrett inngår i hovedområdet.

Samfunn og kultur

I hovedområdet skal elevene gjennom kommunikasjon med elever i andre land få innsikt i, sammenligne og reflektere over egen og andres kultur, interesser og levemåte. Ved at elevene får kjennskap til innsikt i ulike samfunn og kulturer, skal faget også bidra til interesse for hvordan ungdom i andre land lever.

Timetall

Valgfaget internasjonalt samarbeid: 57 årstimer

Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene på fagets premisser.

Kompetansemål

Internasjonalt samarbeid

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge tema, hensiktsmessig kommunikasjonsteknologi og språk tilpasset formålet
  • etablere kontakt med enkeltelever eller grupper
  • planlegge, produsere og kommunisere innhold
  • benytte grunnleggende regler for nettvett, personvern, opphavsrett og ytringsfrihet

Samfunn og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utveksle informasjon om miljø, livssyn, underholdning, sport og kultur med elever i andre land
  • utveksle synspunkter om forskjeller og likheter mellom egen og andres kultur og interesser

Vurdering

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Årstrinn

Ordning

10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på

Elevene skal ha en standpunktkarakter

Eksamen for elever

Årstrinn

Ordning

10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på

Det er ikke eksamen i faget

Eksamen for privatister

Årstrinn

Ordning

10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på

Det er ikke privatistordning i faget

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!