Fastsatt som forskrift av Kunnskapsdepartementet 8. juni 2012.
Gjelder fra: 2012-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2020-07-31T00:00:00 +2
Formål
Valgfagene skal bidra til at elevene, hver for seg og i fellesskap, styrker lysten til å lære og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid. Valgfagene er tverrfaglige og skal bidra til helhet og sammenheng i opplæringen.
Valgfaget internasjonalt samarbeid skal legge til rette for å utvikle elevenes språkkompetanse gjennom kontakt med ungdom i andre land. Valgfaget gir elevene mulighet til å uttrykke egne meninger om temaer som opptar ungdom, bli hørt og få svar. Ved å kommunisere på engelsk eller et annet fremmedspråk får elevene mulighet til å bruke språket i praksis og utvikle sin forståelse for betydningen av å beherske flere språk. Norsk eller samisk kan brukes i kontakt med elever i de andre nordiske landene.
Valgfaget skal bidra til å øke elevenes innsikt i egen og andres kultur og interesser og til å øke forståelsen for at vi lever i et globalisert samfunn. Gjennom kontakt med ungdom i andre land skal elevene få anledning til å reflektere over egne erfaringer og utvikle respekt og toleranse for andres levesett.
Valgfaget skal bidra til å oppøve elevenes kommunikative språkferdigheter ved at de planlegger og produserer tekster, bilder, lyd- og videofiler og utveksler informasjon. Det skal invitere til å ta i bruk ulike sosiale medier og digitale verktøy.
Valgfaget henter hovedelementer fra engelsk, 2. fremmedspråk og samfunnsfag. Elementer fra norsk/samisk og RLE kan også inngå.
Hovedområder
Valgfaget er strukturert i to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Hovedområder | |
Kommunikasjon | Samfunn og kultur |
Kommunikasjon
Hovedområdet innebærer at elevene skal etablere kontakt og kommunisere med ungdom i andre land gjennom å bruke IKT og multimedia. Hovedområdet omfatter valg og bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsformer, og elevene skal bruke engelsk eller et annet fremmedspråk. Det kan også legges til rette for å bruke norsk eller samisk i kontakten med de nordiske landene. Vurderinger av nettvett, personvern, ytringsfrihet og opphavsrett inngår i hovedområdet.
Samfunn og kultur
I hovedområdet skal elevene gjennom kommunikasjon med elever i andre land få innsikt i, sammenligne og reflektere over egen og andres kultur, interesser og levemåte. Ved at elevene får kjennskap til innsikt i ulike samfunn og kulturer, skal faget også bidra til interesse for hvordan ungdom i andre land lever.
Timetall
Valgfaget internasjonalt samarbeid: 57 årstimer
Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene på fagets premisser.
Kompetansemål
Internasjonalt samarbeid
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- velge tema, hensiktsmessig kommunikasjonsteknologi og språk tilpasset formålet
- etablere kontakt med enkeltelever eller grupper
- planlegge, produsere og kommunisere innhold
- benytte grunnleggende regler for nettvett, personvern, opphavsrett og ytringsfrihet
Samfunn og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utveksle informasjon om miljø, livssyn, underholdning, sport og kultur med elever i andre land
- utveksle synspunkter om forskjeller og likheter mellom egen og andres kultur og interesser
Vurdering
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Årstrinn | Ordning |
10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på | Elevene skal ha en standpunktkarakter |
Eksamen for elever
Årstrinn | Ordning |
10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på | Det er ikke eksamen i faget |
Eksamen for privatister
Årstrinn | Ordning |
10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på | Det er ikke privatistordning i faget |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.