Læreplan i flystrukturmekanikerfaget opplæring i bedrift (FST4-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2023

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 11. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Formål

Flystrukturmekanikerfaget skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen vedlikehold av luftfartøyer. Dagens samfunn er avhengig av driftssikre og velfungerende luftfartøy som sikrer god kommunikasjon over hele verden. Luftfartøyene bidrar til effektiv utbygging av infrastruktur og redningstjenester og til å opprettholde norske territorialgrenser.

Opplæringen i flystrukturmekanikerfaget skal utvikle den enkeltes evne til helhetstenkning, kvalitetsvurdering og system- og sikkerhetsforståelse. Videre skal opplæringen fremme evne til å se sammenheng fra idé til produkt, slik at entreprenørskap og nyskaping kan bidra til å trygge vår felles framtid. Opplæringen skal øke bevisstheten om miljøutfordringer knyttet til ressursutnyttelse og bærekraftig utvikling.

Opplæringen i flystrukturmekanikerfaget skal legge vekt på opplevelse, refleksjon, innsikt, gode holdninger og bevisste valg knyttet til vedlikehold av luftfartøy. Flystrukturmekanikerfaget fremmer forståelse for luftfartøyenes og komponentenes strukturelle oppbygging og sammenføying ved bruk av ulike metoder og materialer. Sikkerhetsforståelse og grunnleggende forståelse for gjeldende regelverk skal være sentrale elementer i opplæringen. Opplæringen skal fremme selvstendighet og samarbeid med andre i og utenfor eget fagområde. Videre skal serviceinnstilling og evne til å kommunisere med kollegaer og bransjepersonell ivaretas. Nøyaktighet, kreativitet og løsningsorientering i utførelsen av arbeidet skal også være sentrale faktorer.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er flystrukturmekaniker.

Struktur

Flystrukturmekanikerfaget består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Opplæring i bedrift

Dokumentasjon og kommunikasjon

Teknisk vedlikehold

Kvalitetssikring

Hovedområder

Dokumentasjon og kommunikasjon

Hovedområdet dokumentasjon og kommunikasjon omfatter arbeidsbeskrivelser, avtaleverk, regelverk, bestemmelser og nødvendige kommunikasjonsformer.

Teknisk vedlikehold

Hovedområdet teknisk vedlikehold omfatter bedriftens rutiner og prosedyrer for vedlikehold av luftfartøy med bruk av relevant verktøy og utstyr. Det omfatter også organisasjon og forretningsdrift.

Kvalitetssikring

Hovedområdet kvalitetssikring omfatter kvalitetskontroll, menneskelige faktorer, helse, miljø og sikkerhet og kvalitetsmessige vurderinger og tiltak.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I flystrukturmekanikerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i flystrukturmekanikerfaget innebærer å kommunisere i et presist språk med kollegaer og fagfolk fra andre fagområder.

Å kunne lese i flystrukturmekanikerfaget innebærer å forstå og å anvende ulike norsk og engelskspråklige fagtekster som sikrer at arbeidet til enhver tid utføres i tråd med gjeldende regelverk. Dette inkluderer håndbøker, utstyrsmanualer, montasjeveiledninger, lover, forskrifter, arbeidsbeskrivelser, datablader og prosedyrer for helse, miljø og sikkerhet.

Å kunne regne i flystrukturmekanikerfaget innebærer å utføre beregninger, ta beslutninger basert på måleresultater og forstå flytekniske funksjoner på grunnlag av kjente matematiske formler og utrykk.

Å kunne bruke digitale verktøy i flystrukturmekanikerfaget innebærer å gjøre informasjonssøk og bruke kommunikasjonsprogrammer. Det innebærer også datautveksling, konfigurering, feilsøking og testing.

Kompetansemål

Etter opplæring i bedrift

Dokumentasjon og kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og dokumentere arbeidet i henhold til godkjente tekniske manualer og regelverk som gjelder for faget
  • redegjøre for oppbyggingen og strukturen i håndbøker og manualer brukt ved vedlikehold av luftfartøy
  • dokumentere egen opplæring i dokumentasjon og kommunikasjon
  • redegjøre for bedriftenes organisering
  • lese arbeids- og statusrapporter
  • samarbeide, kommunisere og veilede
  • dokumentere egen opplæring dokumentasjon og kommunikasjon

Teknisk vedlikehold

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • benytte arbeidstegninger for utførelse av vedlikehold
  • bruke og vedlikeholde riktig verktøy og måleinstrumenter knyttet til strukturvedlikehold på luftfartøy
  • beherske ulike monterings-, demonterings-, inspeksjons- og reparasjonsteknikker, tilvirkningsmetoder, sprekkontroll og metallbearbeiding for arbeid på strukturkomponenter og luftfartøy
  • redegjøre for ulike materialer og materialsammensetninger
  • utføre strukturelt arbeid på luftfartøyet, fagmessig og nøyaktig i overensstemmelse med gjeldende regelverk og produsentens tekniske dokumentasjon
  • gjøre arbeidet i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetskrav
  • arbeide i overensstemmelse med rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
  • bruke og vedlikeholde nødvendig bakkeutstyr
  • anvende flyteknisk engelsk
  • dokumentere egen opplæring i teknisk vedlikehold

Kvalitetssikring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • vurdere kvaliteten av eget og andres arbeid
  • ta hensyn til menneskelige faktorers betydning i forbindelse med teknisk vedlikeholdsarbeid
  • anvende vedlikeholdsorganisasjonens kvalitetssikringssystem
  • vurdere arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og produsentens tekniske dokumentasjon
  • dokumentere egen opplæring i kvalitetssikring
  • skrive arbeids- og statusrapporter

Vurdering

Opplæring i bedrift flystrukturmekanikerfaget

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Dokumentasjon og kommunikasjon

Teknisk vedlikehold

Kvalitetssikring

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 14 virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må før fagprøven ha bestått eksamen på Vg2- og Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!