Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2
Formål
Dans speiler et kunstnerisk og kulturelt mangfold. Dans som kunstart knyttes til ulike sceniske danseuttrykk og danseteknikker. Dans framstår i mange ulike former, og programfaget skal gi muligheter til kommunikasjon, kulturell forståelse og refleksjon om estetikk.
Programfaget har til hensikt å gi den enkelte erfaringer med ulike danseteknikker og uttrykk, og skal bidra til utvikling av kroppsbevissthet og tekniske ferdigheter som grunnlag for utøvelse og formidling. Programfaget skal ivareta den utøvende, skapende og reflekterende dimensjonen ved dansen og synliggjøre sammenhenger og overføringsverdier mellom de ulike teknikkene og uttrykkene. Gjennom praktisk utøvelse av dans og samhandling skal programfaget legge til rette for selvstendighet og medansvar.
Opplæringen skal legge til rette for opplevelse og kreativ utfoldelse og bør sees i sammenheng med felles programfag scenisk dans. Programfaget kan gi grunnlag for videre studier innen scenisk dans, i utøvende, skapende eller pedagogisk retning.
Struktur
Scenisk dans består av to programfag: scenisk dans fordypning 1 og scenisk dans fordypning 2.
Scenisk dans fordypning 2 bygger på scenisk dans fordypning 1.
Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | |
Scenisk dans fordypning 1 | Utøvelse | Formidling |
Scenisk dans fordypning 2 | Utøvelse | Formidling |
Hovedområder
Utøvelse
Hovedområdet omfatter teknikk, dynamikk og personlig uttrykk i utøvelse og fortolkning av dans. Utøvelse av dans relatert til tid, rom, meddansere og musikk er sentralt.
Formidling
Hovedområdet omfatter formidling av danseuttrykk i ulike rom, sceniske sammenhenger og arenaer. Planlegging, gjennomføring og vurdering av sceniske visninger og egne kunstneriske valg står sentralt.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Scenisk dans fordypning 1: 140 årstimer
Scenisk dans fordypning 2: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I scenisk dans fordypning forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i scenisk dans fordypning innebærer å beskrive symboler i eget skapende arbeid og i formidling. Det handler også om å beherske et egnet språk for opplevelse, refleksjon og vurdering av dans.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i scenisk dans fordypning innebærer å formgi og nedtegne bevegelser og dokumentere og reflektere over egen danseteknisk og kunstnerisk progresjon.
Å kunne lese i scenisk dans fordypning innebærer å fortolke symboler i møte med ulike kunst- og kulturuttrykk. I tillegg er tekster av betydning, både som kilde for kunnskap og refleksjon og som inspirasjon og grunnlag for kunstnerisk innlevelse og skapende aktivitet.
Å kunne regne i scenisk dans fordypning innebærer å erfare ulike bevegelsesmønstre og variasjoner i forhold til form, rytme, tid og rom.
Å kunne bruke digitale verktøy i scenisk dans fordypning innebærer å bruke lydutstyr, videoteknologi og IKT i skapende arbeid, produksjon og dokumentasjon av dans.
Kompetansemål
Scenisk dans fordypning 1
Utøvelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- integrere ulike bevegelsesprinsipper, bevegelseskvaliteter og uttrykk i utøvelse av dans
- nyttiggjøre seg korreksjoner i egen danseutøvelse
- reflektere over og formidle hvordan relasjoner mellom musikk og dans påvirker danseuttrykket
Formidling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- anvende ulike tilnærmingsmåter ved innstudering av dansemateriale
- formidle danseuttrykk i ulike rom, sceniske sammenhenger og arenaer
Scenisk dans fordypning 2
Utøvelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- integrere teknikk, dynamikk og personlig uttrykk i fortolkning av dansemateriale
- gi konstruktiv tilbakemelding til andre og selv nyttiggjøre seg slik tilbakemelding
- relatere egen danseutøvelse til tid, rom og meddansere
Formidling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- formidle et dansemateriale med tilstedeværelse, fokus og selvstendighet i scenisk framføring
- gjøre egne kunstneriske valg og begrunne valgene
- planlegge, gjennomføre og vurdere sceniske visninger
Vurdering
Scenisk dans fordypning programfag
Bestemmelser om sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Scenisk dans fordypning 1 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Scenisk dans fordypning 2 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Scenisk dans fordypning 1 | Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Scenisk dans fordypning 2 | Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Scenisk dans fordypning 1 | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Scenisk dans fordypning 2 | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Privatistene i scenisk dans fordypning 2 får godskrevet programfaget scenisk dans fordypning 1. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.