Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. desember 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2023-07-31T00:00:00 +2
Formål
Brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner skal legge grunnlag for yrkesutøvelse i oljeindustrien nasjonalt og internasjonalt innen manøvrering og installasjon av mekanisk utstyr nedi brønner slik at optimale produksjonsforhold oppnås. Arbeidet foregår under krevende forhold og stiller høye krav til kvalitet, helse, miljø og sikkerhet og den enkeltes funksjonsdyktighet. Faget skal bidra til å redusere risikoen for utslipp.
Opplæringen skal bidra til å utvikle lærlingens evne til å håndtere risikofylte operasjoner. Videre skal opplæringen legge grunnlag for praktiske ferdigheter i kontroll, bruk og vedlikehold av overflateutstyr, trykkontrollutstyr og mekanisk brønnverktøy og bidra til utvikling av ansvarlige, nøyaktige og selvstendige operatører.
Opplæringen skal legge til rette for variert trening i valg av framgangsmåter og bruk av utstyr. Opplæringen skal vektlegge sikkerhet og arbeid etter prosedyrer og stimulere til samarbeid på tvers av faggrupper.
Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er brønnoperatør mekaniske kabeloperasjoner.
Struktur
Brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn | Hovedområder | ||
Vg3 / opplæring i bedrift | Klargjøring og rigging | Brønnoperasjoner og verktøy | Vedlikehold og rapportering |
Hovedområder
Klargjøring og rigging
Hovedområdet omfatter kontroll og utprøving av utstyr i henhold til prosedyrer og gjeldende regelverk. Helse, miljø og sikkerhet og kvalitet står sentralt. Bruk av trykkontrollutstyr, mekaniske kabler, mekaniske brønnverktøy og overflateutstyr inngår i hovedområdet.
Brønnoperasjoner og verktøy
Hovedområdet omfatter planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av brønnoperasjoner. Bruk og vedlikehold av brønnverktøy og utstyr inngår i hovedområdet.
Vedlikehold og rapportering
Hovedområdet omfatter vedlikehold, klargjøring og feilsøking av overflateutstyr, brønnutstyr og trykkontrollutstyr. Prosedyrer og rapporteringsrutiner inngår i hovedområdet. Hovedområdet omfatter også kjemiske stoffer og brønnvæsker.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner innebærer å drøfte faglige problemstillinger og risikovurderinger på norsk og engelsk med kollegaer og andre samarbeidspartnere.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner innebærer å utarbeide dokumentasjon, rapporter, arbeidstillatelser og sikker jobb-analyseskjema på norsk og engelsk.
Å kunne lese i brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner innebærer å forstå og bruke prosedyrer, risikoanalyser, regelverk og standarder på norsk og engelsk. Det innebærer også å forstå og tolke tegninger, tabeller og brønnsimuleringer.
Å kunne regne i brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner innebærer å måle og beregne trykk og volum i brønner. Videre innebærer det beregning av krefter som virker på brønnutstyr.
Å kunne bruke digitale verktøy i brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner innebærer bruk av digitale styringssystemer og innhenting av prosedyrer og dokumentasjon fra datasystemer.
Kompetansemål
Etter vg3
Klargjøring og rigging
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- risikovurdere arbeidsoperasjoner
- koble sammen mekaniske kabler og brønnverktøy
- klargjøre trykkontrollutstyr
- bruke trykkontrollutstyr for høyt trykk og høy temperatur
- klargjøre og rigge opp utstyr på faste og flytende innretninger
- bruke hydraulisk overflateutstyr
- teste og vedlikeholde mekaniske kabler
- funksjons- og lekkasjeteste trykkontrollutstyr
- kontrollere systemer for vekt- og dybdemåling
- dokumentere utført arbeid i tråd med prosedyrer
- drøfte faglige problemstillinger og risikovurderinger med kollegaer og andre samarbeidspartnere på norsk og engelsk
- velge ut og klargjøre mekanisk trekke- og setteverktøy
Brønnoperasjoner og verktøy
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- identifisere og klargjøre de enkelte delene til verktøystrenger
- bruke sikkerhetsutstyr tilpasset arbeidsoperasjoner
- gjennomføre og dokumentere brønnoperasjoner i tråd med prosedyrer og gjeldende regelverk
- gjøre rede for begrensninger for mekaniske kabeltyper
- tolke og bruke brønnsimuleringer under operasjoner
- utføre fiskeoperasjoner ved hjelp av mekaniske verktøy og gjøre rede for framgangsmåten
- gjøre rede for begrensninger ved mekaniske kabeloperasjoner i boreslam og høyavviksbrønner
- velge ut og bruke mekaniske plugger, låser og ventiler
- utføre lekkasjetesting av ventiler og plugger i brønn og gjøre rede for ulike metoder
- følge nødprosedyrer og betjene utstyr for innstengning av brønn i en nødssituasjon
Vedlikehold og rapportering
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vedlikeholde og reparere trykkontroll overflateutstyr og brønnverktøy i tråd med prosedyrer
- feilsøke og vedlikeholde hydraulisk overflateutstyr
- gjøre rede for kjemiske stoffers og brønnvæskers egenskaper, sammensetting og faremomenter
- feilsøke, overhale og klargjøre mekaniske brønnverktøy og mekaniske kabler
- skrive avviksrapporter i tråd med gjeldende prosedyre
- rapportere uønskede hendelser i tråd med krav til helse, miljø, sikkerhet og kvalitet
- gjøre rede for myndighetenes helsemessige krav til arbeid på norsk sokkel
Vurdering
Vg3 brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder | Ordning |
Klargjøring og rigging Brønnoperasjoner og verktøy Vedlikehold og rapportering | Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på tre virkedager. Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.