Læreplan i brønnfaget, kveilerøroperasjoner Vg3 / opplæring i bedrift (BKV3-01)

Utgått


Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. desember 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2023-07-31T00:00:00 +2

Formål

Brønnfaget, kveilerøroperasjoner skal legge grunnlag for yrkesutøvelse i oljeindustrien nasjonalt og internasjonalt. Faget skal bidra til å dekke samfunnets behov for effektiv og sikker olje- og gassutvinning. Kveilerør, som ligger på store tromler og kan bli flere tusen meter lange, brukes til vedlikehold og ferdigstillelse av olje- og gassbrønner. Arbeidet foregår under kritiske og krevende forhold og stiller krav til den enkeltes helse og funksjonsdyktighet. Faget skal bidra til å ivareta industriens høye krav til helse, miljø og sikkerhet og kvalitet.

Opplæringen skal legge grunnlag for at lærlingen utvikler faglig innsikt og praktiske ferdigheter i arbeidet med brønnvedlikehold og ferdigstillelse av brønner. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle ansvarlige, nøyaktige og selvstendige fagarbeidere med evne til å videreutvikle seg i takt med ny teknologi. Opplæringen skal også bidra til å utvikle samarbeidsevner og kommunikasjonsferdigheter.

Opplæringen skal legge til rette for variert trening i bruk og vedlikehold av overflateutstyr og nedihullsverktøy og i bruk av trykkontrollutstyr. Videre skal opplæringen legge til rette for selvstendig arbeid og samarbeid på tvers av faggrupper i et internasjonalt miljø. Opplæringen skal legge vekt på sikkerhetsforståelse og kjennskap til norske og internasjonale standarder og retningslinjer.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er brønnoperatør, kveilerør.

Struktur

Brønnfaget, kveilerøroperasjoner består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

Kveilerørs- og nedihullsutstyr

Trykkontroll og sikkerhetsbarrierer

Hovedområder

Kveilerørs- og nedihullsutstyr

Hovedområdet omfatter alle ledd i prosessen fra utlasting av utstyr til utførelse og dokumentasjon av kveilerøroperasjoner. Prosedyrer, gjeldende regelverk og helse, miljø og sikkerhet inngår i hovedområdet. Videre omfatter det vedlikeholdssystemer for utstyr.

Trykkontroll og sikkerhetsbarrierer

Hovedområdet omfatter bruk og vedlikehold av trykkontrollutstyr. Operasjonsprosedyrer, gjeldende regelverk og helse, miljø og sikkerhet inngår også i hovedområdet.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I brønnfaget, kveilerøroperasjoner forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i brønnfaget, kveilerøroperasjoner innebærer å kommunisere om faglige løsninger på norsk og engelsk med kollegaer og kunder.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i brønnfaget, kveilerøroperasjoner innebærer å utarbeide jobbprosedyrer og rapporter på engelsk og norsk.

Å kunne lese i brønnfaget, kveilerøroperasjoner innebærer å forstå og bruke arbeidsbeskrivelser, operasjonsprosedyrer, regelverk og intern informasjon.

Å kunne regne i brønnfaget, kveilerøroperasjoner innebærer å foreta beregninger knyttet til forskjellige kveilerørsaktiviteter og å gjøre målinger og registreringer i henhold til tegninger, tabeller og standarder.

Å kunne bruke digitale verktøy i brønnfaget, kveilerøroperasjoner innebærer å bruke digitale styringssystemer, innhente dokumentasjon fra bedriftens datasystem, nettbasert kommunikasjon og rapportering samt å behandle datasamling under operasjonen.

Kompetansemål

Etter Vg3

Kveilerørs- og nedihullsutstyr

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge arbeidsoppgaver og gjennomføre risikovurderinger
  • funksjonsteste og kontrollere kveilerørsutstyr i tråd med prosedyrer
  • vedlikeholde hydraulisk utstyr
  • betjene en kveilerørsenhet
  • velge og bruke overflate- og nedihullsutstyr i henhold til tegninger og arbeidsprosedyrer på engelsk og norsk
  • velge plassering av kveilerørsutstyr og sette opp utstyret
  • gjøre rede for basiselementene i en nedihullsverktøystreng
  • klargjøre og vedlikeholde en basisverktøystreng før og etter operasjoner
  • utarbeide rapporter på norsk og engelsk
  • gjøre rede for myndighetenes helsemessige krav til arbeid på norsk sokkel
  • utføre arbeid i tråd med bedriftens og kundens kvalitetssikrings- og sikkerhetssystemer
  • utføre arbeid i tråd med gjeldende prosedyrer og regelverk, rapportere avvik og foreslå forbedringer
  • utarbeide sluttdokumentasjon for utført arbeid og foreslå korrigerende tiltak

Trykkontroll og sikkerhetsbarrierer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre systematisk vedlikehold og funksjonsteste trykkontrollutstyr i henhold til gjeldende prosedyrer
  • gjøre rede for virkemåte og begrensninger for trykkontrollutstyret
  • betjene utstyr for brønnkontroll i tråd med prosedyrer og gjeldende regelverk
  • gjøre rede for brønnens oppbygning med hovedvekt på sikkerhetsbarrierer
  • tolke signaler og retur fra brønnen og handle i tråd med gjeldende prosedyrer for trykkontroll og regler for helse, miljø og sikkerhet
  • vurdere og loggføre trykkontrolloperasjoner

Vurdering

Vg3 brønnfaget, kveilerøroperasjoner

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Kveilerørs- og nedihullsutstyr

Trykkontroll og sikkerhetsbarrierer

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på tre virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!