Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Musikk i samfunnet

Sist redigert 06.01.23

Gruppe:

Musikk

Periode:

09.01.23–30.01.23

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Bli kjent med andre sjangre, kunne knytte musikken til samfunnsmessige og historiske forhold. Arbeidet gir grunnlag til videre danseprosjekt som skal gjøres etter jul.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler
  • utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden
  • utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Underveisvurdering

Lytte til en del sanger, genre fra ulike tidsepoker, fra jazz til pop.

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

- Høre på ulike sanger

- Søke etter informasjon på nettet


https://open.spotify.com/playlist/4XrwJ7g2Fx3ahAwcVX4GDH

Musikksjangre

Prosjektarbeid om en tidsepoke

Lærer forteller om musikkens historie - lytting, sjangerlære og tidsepoke.